Widerøe-piloter vil ha økt kunnskap blant dronepiloter
Setter vi nok fokus på sikker integrasjon av droner? - Vi må få mer fokus på holdninger, sier pilotene fra cockpiten som Dronemagasinet snakket med.– Er det med droner noe dere diskuterer i den bemannede luftfartsbransjen?
– Det er klart vi er bekymret for at det er litt for enkelt å få kjøpt seg en drone og surre rundt uten alt for mange regler, sier styrmann Mikkel Vester Thøgersen på Wideres flight fra London Heathrow til Bergen. Sammen med kollega, kaptein Roger Follerås flyr han han en av Widerøe sine Embraer E190-E2 over Nordsjøen med Dronemagasinet i cockpit på deler av turen.
Pilotene er ikke veldig bekymret for det profesjonelle dronemiljøet.
– Jeg tror de tror jeg har innsikt og alt sammen for å sette seg inn i det. Jeg er mer bekymret for de som bare er ute etter å kjøpe seg et leketøy og teste det ut.
– Har du hatt noen opplevelser fra cockpit med droner selv?
– Jeg har ikke opplevd det selv, heldigvis, men med økningen av antall droner er det vel et spørsmål om tid.
– 500.000 nordmenn har en drone. Hva er veien å gå?
– Jeg tenker først og fremst at det er utdanning av de som skal drive med de største dronene. De som har små droner må vel ha noen sperrer på dronen, så de holder seg unna der vi flyr. De som er profesjonelle og har innsikt, de kan få lov å operere i felles harmoni med oss, sier Mikkel.
Med en fart på 600 kilometer i timen er det lite pilotene på Widerøe-flyet kan gjøre hvis de ser en drone.
– Hvis jeg ser en drone ville jeg ringt politiet, eller sagt ifra til tårnet først. Men det er ikke så mye jeg får gjort med en drone som kommer rett mot meg. Vi har ikke sjanse til å se det tidsnok.
– Gjør vi nok i Norge for å skape bevissthet rundt droneregler?
– Jeg har ikke lest dronereglene og har ikke drone selv, men jeg tenker at det har vært litt for enkelt lenge å få tak på droner.
På neste tur denne kvelden sitter vi i cockpit sammen med kaptein Margrethe og styrmann Jim, denne gangen fra Bergen til Kristiansand. Det første vi legger merke til er hvor dårlig sikt det er fremover fra cockpit.
– En ting er å lande, men det er noe helt annet å ha oversikt når en skal ta av. Vi ser jo ikke ned mot bakken. Det er en vesentlig greie for oss, vi har ikke oversikten.
De to pilotene forklarer at de først og fremst er konsentrert på å fly, ikke holde utkikk etter droner.
– Vi er veldig fokusert på å fly flyet. Det være seg vindforhold, tordenbyger du skal manøvrere rundt, annen trafikk ikke minst og instruksjoner fra tårnet. Det du ser ut på sidene er veldig lite, og det å få med seg noe så lite som en drone i den farten som vi har, ja, du har nesten ikke noe rom å manøvrere på, forklarer Jim.
– Hva skal vi gjøre for at det skal gå bra, droner har kommet for å bli?
– Vi må jo kommunisere. Det å ha en lik forståelse og at vi også får kunnskap i forhold til det å kjøre drone, og at de som kjører drone også har forståelse for hvordan vi har det ombord i et fly, sier Margareth.
– Avinor er i ferd med å gjøre det lettere å detektere droner, i alle fall på en av flyplassene. Er det veien å gå?
– Det synes jeg er litt vanskelig å svare på egentlig. Jeg tenker at det å ha mer kunnskap er veien å gå.
– Hva er det viktigste vi kan lære av dere fra bemannet, som er å bygge sikkerhetskultur, hvordan skal vi gjøre det?
– Først og fremst å få en følelse av at selv om du opererer en drone, uansett størrelse, så opererer du i samme luftrom som vi gjør, og forholder deg til samme fysiske lovene som vi gjør, sier Jim.
Widerøe-pilotene ønsker at droneoperatører forstår at det de gjør innebærer større ansvar enn det man tror når man kjøper en drone på Elkjøp.
– Du er faktisk en del av det som er sivil luftfart. Ja, det er for moro, men samtidig må du holde deg innenfor visse rammer for at alle sammen skal kunne operere og sameksistere i samme luftrom, sier Jim.
– Jeg vil sammenligne det med at du kjøper en bil. Du må jo forholde deg til reglene når du setter bilen på veien, du kan ikke gå fritt frem, avslutter Margareth.