UTM-kontrakt signert: Dette betyr det for deg som droneoperatør
Avinor Flysikring blir de første i Norden med UTM-system. Tre flyplasser er valgt ut som testenheter.Avinor Flysikring underskrev tirsdag kontrakten med Frequentis og Altitude Angel om leveranse av et UTM-system som etter hvert vil gjelde for alle deres kontrolltårn i Norge. Anskaffelsen ble lagt ut på anbud i sommer.
– Vi fikk mange henvendelser, både fra nasjonale og internasjonale aktører. Vi satte krav som vi mener er relevante for oss, og etter en grundig prosess var det Frequentis og Altitude Angel som var best på både kvalitet og pris, sier Axel Knutsen, programleder droner i Avinor Flysikring.
Leverer til England
Teknologiselskapene Frequentis fra Østerrike og Altitude Angel fra Storbritannia inngikk et strategisk partnerskap i 2018. Altitude Angel leverer UTM-plattformer både i England og Nederland, mens Frequentis allerede er en leverandør for Avinor.
– De opererer ganske bredt innen luftfart og er spesielt store på kommunikasjonsplattformen vi bruker med konvensjonell flytrafikk i våre tårn. Når det gjelder UTM er de relativt nye, som alle andre på det området, men de har vært involvert i U-Space-programmet og leverer solid på områdene vi er på jakt etter. Kort sagt leverer Frequentis den delen av systemet som flygelederne skal bruke, mens Altitude Angel leverer den biten som droneoperatørene skal benytte seg av, sier Knutsen.
Kostnadsrammen for anskaffelsen har tidligere blitt estimert til cirka 10 millioner kroner. Knutsen vil foreløpig ikke kommentere pris ytterligere. Kontrakten er på tre år, med opsjon på to års forlengelse – ett år av gangen.
Les vårt intervju med Altitude Angel-grunnlegger Richard Parker
Enklere for alle
UTM – Unmanned Traffic Mangement – er en applikasjon som droneoperatører kan bruke for å booke et luftrom på mobile enheter eller en nettside. Her vil man få tillatelse til å fly, oversikt over andre operatører i luftrommet, samt tilgang til alt av regelverk.
– Droneoperatørene får tilgang til all relevant informasjon i dette systemet. De kan planlegge operasjonen sin i detalj, og sende en forespørsel rett til den relevante tårnenheten. Man oppgir hvor man skal fly, i hvilken høyde og hvor lenge, og får informasjon om begrensinger og restriksjoner. En viktig fordel er at man kan kommunisere med oss digitalt, i stedet for å ringe inn. Operasjonene blir enklere for alle parter, sier Knutsen.
– Forventer dere at alle droneoperatører skal ta i bruk dette systemet?
– Vi stenger ikke telefonlinjene, men vi ønsker at man skal forholde seg til dette systemet som primærkilden. Enkelte spesielle operasjoner kan fortsatt koordineres med tårnet. Jeg tror droneoperatørene vil oppleve at det er enklere å bruke den digitale løsningen. Systemet er svært brukervennlig, enkelt å bruke og optimalisert for droneoperatører og deres behov. Det er like enkelt som å booke et hotellrom på nett.
– Vil det bli en kostnad for å bruke systemet?
– Inntil videre kan alle benytte dette gratis. og så får vi se hvordan det utvikler seg. Det er ikke åpning for å ta avgift for droneflyvning nå, og det forholder vi oss til.
Les også: Dette må du vite om UTM
Tre utvalgte flyplasser
Avinor Flysikring planlegger at alle deres tårn skal ta i bruk systemet i løpet av 2020. Først skal det imidlertid testes ut på tre utvalgte flyplasser: Bodø, Tromsø og Kristiansund lufthavn, Kvernberget.
– Vi har valgt ut disse tre, fordi de har forskjellige typer behov, ulik trafikk, forskjellige miljø og ulike brukergrupper. I tillegg har vi tatt i betraktning hvor vi har tilstrekkelig med personell til å bidra til testing, sier Knutsen.
Prosjektet vil rulles ut i løpet av våren, og da vil også et knippe droneoperatører bli valgt ut som testpiloter.
Gradvis prosess
UTM et også et verdifullt trafikkhåndteringssystem for flygeledere. Knutsen har selv bakgrunn fra dette feltet, og har også hatt bistand fra operative flygeledere i prosessen med UTM-anskaffelsen.
– Innførelsen av dette systemet har blitt godt mottatt fra våre flygeledere. Mange gleder seg til å få et digitalt verktøy, i stedet for å forholde seg til telefonoppringninger og gule lapper, som tidligere, konstaterer han.
UTM er et nytt verktøy for alle parter, og Knutsen er opptatt av å ta det gradvis.
– Andre land i Europa og USA har på plass lignende system, men det er veldig forskjellig hvordan det opereres, og hvordan regelverket er. Det er et helt nytt system for luftfarten, og mye må avklares med Luftfartstilsynet, Samferdselsdepartementet, droneoperatører og lufthavneiere. Vi er trygge på at det blir en god løsning, men vi må gjøre dette gradvis, slik at sikkerheten ivaretas.
Saken oppdateres.