UNC 2019: – Dronene er på plass før politipatruljene!
Politiet i Chula Vista i USA tok i bruk droner i fjor, og allerede har de vært i bruk over 1100 ganger. 157 ganger har de vært involvert i arrestasjoner.– Dronene øker sikkerheten for både politi, befolkning og gjerningsmenn, fordi vi sitter med langt mer informasjon om situasjonen på åstedet når politiet ankommer, forteller Vern Sallee til Dronemagasinet i forbindelse med UNC 2019, hvor han er foredragsholder.
Sallee er politikaptein ved Chula Vista Police Department, som sysselsetter 249 politifolk. Chula Vista har 270 000 innbyggere og er nest største byen i San Diego fylke. De har ikke helikopter, men får assistanse far politiet i San Diego by ved behov. Siden 26 oktober i 2018 har politiet der brukt droner som «first responder», altså en som første kontakt på ulykkessteder og åsteder, eller sammen med andre politienheter. Cape-systemet er cloud-basert og drives av Motorola, med et styrings-dataprogram og egne apper, og fungerer med både wifi, 4G og etter hvert 5G-mobilnettverk. Operasjonsområdet er over 61 meters høyde over bakken, og under 122 meters høyde. Dronene fjernstyres fra «fjerncockpit» via datamaskin, og sendes ut før patruljene ankommer åstedet. Vern Sallee er engasjert, og svært positiv til politiets nye verktøy.
– Vanlig bruk er å ta med droner til åsted og styres manuelt av uerfarne politifolk. Da blir hindre og visuell kontakt begrenset til en drøy kilometer, og å dele info og bilder blir svært omstendelig prosess. Den nye metoden er proaktiv, ikke reaktiv.
Kan reagere umiddelbart
Dronene leverer live video til politienhetene før de ankommer åstedet, slik at de kan være bedre forberedt når de ankommer. De har satt klar droner flere steder i distriktet for å forbedre responstiden, og bruker automasjon og geofencing (områdebegrensninger) for å øke sikkerheten i lufta. Det travleste området er rundt politistasjonen og Bayview-sykehuset, der de har to startsteder.
– Dronene kan reagere umiddelbart innenfor geofence-områdene, sier Sallee. – De fjernstyres av en spesialutdannet politibetjent som vi kalles teleoperatører, men observeres visuelt på startstedet, pga regelverket, og også av praktiske hensyn, som lading osv. Operasjonsradiusen er 5,5 km fra startstedene, og teleoperatørene velger dem som er nærmest åstedene, og kan dele video fra dronen til 50 autoriserte mobilenheter. Droner brukes på rutineoppdrag, ikke bare under utrykninger.
Før var BVLOS begrenset til 1,8 km fra HK, men i mars 2019 fikk de en spesialtillatelse fra FAA, og kunne utvide operasjonsområdet til 5,5 km fra startstedet. Flåten er foreløpig 2 DJI M-210 Matrice v2, og 2 DJI M-200 Matrice som backup. Alle dronene er utstyrt med Z30 zoom-kameraer og har flytid på 20-23 minutter.
– Vi har ikke engang eget budsjett for dronebruken. En entusiast på stasjonen dro prosjektet i gang, og frivillighet og engasjement var resten av oppskriften for å dra i gang prosjektet.
Hele verden er interessert
Dronene er brukt over 1100 ganger på et drøyt år, har assistert i 157 arrestasjoner. 233 oppringinger er løst uten at bakkeenheter har vært nødvendig. De har vært først på åstedet ved over 500 anledninger, da er responstiden 137 sekunder. Responstiden på alle oppringinger er 172 sekunder i snitt, og det er en fjerdedel av det en bilpatrulje klarer.
– Vi er svært fornøyd med det vi har kunnet gjøre med dronene det siste året, sier Sallee. Politi i hele verden er svært interessert i hva vi har fått til, og vi reiser rundt og forteller om våre erfaringer. Planene fremover er å doble flåten. På sikt håper vi å kunne bruke elektronisk BVLOS, og at dronene kan lades automatisk, slik at vi slipper å ha observatører på plass for å overvåke luftrommet i operasjonsområdet, avslutter Vern Sallee.
Du kan se tv-sendingen fra konferansen – direkte og gratis, ved å laste ned Attendify-appen her.