Mye flott natur, og spor etter ulv og bjørn. Dronepilotene som flyr linjeinspeksjon har opplevd mye.
Foto:Thomas Chmiel

To dronepiloter inspiserte over 7000 kilometer kraftlinjer

Motorsag er nødvendig utstyr når man flyr drone i grisgrendte strøk. Der kommer dronepilotene som er på linjeinspeksjon også over spor etter ulv og bjørn.
Hans O. Torgersen

De to dronepilotene Thomas Chmiel og Neil Campbell er leid inn av svenske Airpelago for å fly linjeinspeksjon i Norge.

Det er nettselskapene Elvia og Tensio som har erstattet helikopterinspeksjon med droner.

– I mai/juni begynte vi å jobbe på kontrakten med Airpelago for å utføre inspeksjoner. Det har vært full aktivitet i nesten seks måneder, forteller Thomas til Dronemagasinet.

Thomas Chmiel på linjeinspeksjon med drone. FOTO: Thomas Chmiel.

Han har fløyet i store deler av Norge, hovedsakelig for Tensio i Trøndelag og noe  i Nordland, og for Elvia fra Trysil i nord til Sarpsborg i sør.

– Min drone har logget 7444 kilometer på dette prosjektet. Det er ca 4000 kilometer linje.

Begge pilotene er utstyrt med droner fra Airpelago, en DJI Mavic 3 Enterprise og en DJI Mini 4 for urbane strøk.

Thomas Chmiel på jobb en solskinnsdag. FOTO: Thomas Chmiel.

Det er ikke bare blitt mange kilometer med drone. Også bilene deres har fått kjørt seg.

– Noen dager hadde jeg over 200 km med bil. Nord-Trøndelag er ikke veldig tett bebygd, det kunne være veldig langt å kjøre fra hotellet til der jeg skulle fly. Jeg hadde 150 dager på hotell, forteller Thomas.

Han har utstyrt sin VW Amarok med alt han trenger, deriblant en motorsag.

– Å ha motorsag er et pluss. Ofte er jeg på steder uten mobildekning eller med dårlig mobildekning og kjører en del på traktorvei. Da kan det plutselig ligge et tre over veien, så jeg må ha motorsag for å komme meg frem. 

Thomas sin bil, en VW Amarok, er godt utstyrt og godt synlig. FOTO: Thomas Chmiel.

Thomas har bakgrunn som modellflypilot, men nå er det fire propeller som gjelder.

– Nå er det bare dronetjenester jeg gjør. Har ikke kapasitet til annet. Butikken går bra.

Han hadde ingen uhell på det halve året han fløy inspeksjon.

Neil hadde noen uhell med fugler, tjeld, som ikke likte dronens tilstedeværelse og gikk til angrep.

– Den slo dronen ut av lufta, forteller Neil.

Blant amatørornitologer og fuglekikkere er tjeld kjent for å være spesielt hissig på folk, fugler og droner som beveger seg i området rundt reirene deres.

DJI Mavic 3 Enterprise etter å ha blitt krasjet etter angrep fra en tjeld. På kamerat ser man fugleskitt. FOTO: Neil Campbell.

Tjeld var ikke de eneste ville skapningene som Neil var i nærheten av.

– Jeg har opplevd utrolig mye, det har vært veldig gøy og krevende. Mye vær og mye dyr. Jeg var i et område tett innpå svenskegrensa, og hadde fått beskjed om at det hadde vært ulv der i forrige uke og at det var bjørn der nå. Jeg så spor etter begge to. 

Og så var det selvfølgelig en del elg ute i skogen.

– Elg er utrolig store når du treffer dem på deres område.

Neil Campbell på jobb ute i skogen. FOTO: Neil Campbell.

Neil klarte seg godt uten bil med firhjulstrekk, men måtte noen steder ta beina fatt.

– Det ble mye kjøring, mye grusveier, og noen steder var det ikke egnet for kjøring og jeg måtte gå eller sykle. 

Mye bilkjøring på grusveier hører med når man skal fly droneinspeksjon av kraftlinjer. FOTO: Neil Campbell.

– Vanvittig effektivt

Etter et halvt år i lufta for å inspisere linjer trekker Thomas frem fordelene med droneinspeksjon.

Ikke bare reduserer det antall timer med bråkete og forurensende helikopter i lufta, det er mye billigere nesten uansett hvordan man regner.

– Drone er vanvittig effektivt hvis man sammenligner vedlikeholdsinnsatsen med helikopter. Etter 100 timer flytid må helikopteret inn for vedlikehold med mekaniker. 

– De seks månedene jeg har fløyet i hadde jeg ingen krasj, bare vedlikehold og en daglig sjekk. Jeg sjekker temperatur på motorene etter landing for å se om det er avvik. Å bytte propeller er som å bytte olje på bilen. Utstyret er veldig robust så lenge man flyr pent. 

Droner har selvsagt en begrensning som ligger i batterikapasiteten.

– Du må tenke på batterikapasiteten dersom det er motvind hjemover.