Slik så det ut lørdag når over 40.000 var strømløse i Trøndelag hos Tensio. Illustrasjon: Tensio

40.000 var uten strøm i Trøndelag etter ekstremværTensio-droner satt på bakken – stengt lufthavn hindret kritisk feilsøking

Over 40.000 husstander i Trøndelag var i helgen uten strøm, men dronepilotene i nettselskapet Tensio kunne ikke fly i Namsos-området fordi tårnet på flyplassen var stengt hele lørdag.
Hans O. Torgersen

Uten klarering fra flygelederne i tårnet er det ikke lov å fly drone i fem-kilometerssonen rundt lufthavnene. Først da tårnet i Namsos åpnet igjen søndag klokken 9.30 var det mulig å ta i bruk drone til feilsøking i strømnettet.

– Vi forsøkte via politiet å få kontakt med lufthavnledelsen, men uten å lykkes. Det var mange kunder uten strøm og vi hadde behov for å fly, forteller Per Gunnar Feragen, fagansvarlig for droner i Tensio, Trøndelags største nettselskap.

5KM sonen dekker flere sentrale deler av linjenettet til Tensio i området rundt Namsos Lufthavn. Illustrasjon: Safetofly.no

Da uværet med de kraftige vindkastene løyet utpå fredagskvelden var 13.000 husstander i Namsos-området uten strøm. Behovet for feilsøking var stort, men dronene kunne altså ikke brukes i en stor radius rundt Namsos lufthavn.

– Da måtte vi gjennomføre bakkebefaring i stedet, og det tar mye lenger tid, sier Feragen til Dronemagasinet.

Den kraftige vinden felte mange trær rett over kraftlinjene i Trøndelag. FOTO: Tensio

Avinor bekrefter

Tårnet på Namsos lufthavn holder stengt hver lørdag, da det ikke er noen trafikk med rutefly, og åpner igjen søndag 9.30, stenger igjen klokken 11 og har åpent fra 16 til 18.

– Det stemmer at Avinor ikke har beredskap for å sikre dronepiloter i samfunnskritiske funksjoner tilgang til luftrommet når tårnet er stengt, skriver kommunikasjonsrådgiver Ylva Celius Trulsen i Avinor i en e-post til Dronemagasinet.

Ønsker bør rettes til Luftfartstilsynet

Avinor mener at Luftfartstilsynet kan være med på å løse dette problemet.

– Ønsker og behov for flyging innenfor 5-kilometersonen utenfor tårnets åpningstid bør rettes til Luftfartstilsynet som et ønske om endring av de gjeldene forskriftene, skriver Trulsen.