Her endte dronen sin ukontrollerte ferd, på gulvet i et spiserom i fjerde etasje. FOTO: Politiet/havarikommisjonen.

Havarikommisjonen om ulykken med TV 2s drone i Bergen:- Teknisk feil var sannsynlig årsak til tap av kontroll

TV 2s pilot mistet kontroll over dronen, som med over 64 km/t fløy en tvers gjennom et vindu. Nå har rapporten fra Statens Havarikommisjon kommet.
Hans O. Torgersen

En person som satt i rommet der dronen endte sin ferd ble lettere skadet av glassplinter.  

Nå har Statens Havarikommisjon kommet med sin rapport, der man konkluderer med at det var en teknisk feil med dronen, en DJI Mavic 3, som førte til ulykken. 

LES MER: Du finner hele rapporten og en oppsummering på nettsidene til Statens Havarikommisjon.

«Det har ikke vært mulig å finne en forklaring på at dronen kom ut av kontroll, men det synes å være relatert til overgangen mellom ATTI mode og tripod mode med for lavt GPS-nivå.», skriver havarikommisjonen i rapporten. 

Slo av antikollisjonssystemet

Som en del av forberedelsene til flygningen sjekket dronepiloten vær, vind og lokale hindringer. Ingen hindringer ble registrert, og antikollisjonssystemet ble slått av for å unngå forstyrrelser i bildet. Det var god sikt, sol og lite eller ingen vind, ifølge rapporten.

Da hendelsesforløpet startet hang dronen stille i 10-15 meters høyde over Vågen i Bergen. Piloten oppdaget at dronen bevegde seg selv om han ikke rørte stikkene. Han forsøkte å stanse bevegelsen, men fikk ikke kontroll over dronen, som fløy raskere og raskere. 

I et forsøk på å stanse den ukontrollerte flygingen slo piloten over til tripod mode, som reduserer maks hastighet, men det hjalp ikke. 

Dronen kræsjet gjennom et vindu med tre lag isolerglass. FOTO: Politiet/havarikommisjonen

I ettertid har dronepiloten fortalt at akselerasjonen minte ham om noe dronen kan gjøre i sport mode.

Han så at det var personer på gaten mellom dronens posisjon og bygget der dronen var på vei og ville derfor ikke kutte motorene og risikere at dronen kunne skade personer på bakken.

Etter hendelsen satte TV 2 Luftfoto alle droner over 250 gram på bakken i påvente av undersøkelsen fra Havarikommisjonen.

Trolig ikke jammet

Havarikommisjonen skriver at den har drøftet flere mulige scenarioer som kan føre til at en drone slutter å respondere på styrekommandoer fra dronepiloten. Dette inkluderte blokkering av signal mellom drone og fjernkontroll. 

«Det mest sannsynlige scenarioet er at hendelsen skjedde fordi en funksjon i dronen utilsiktet overtok kontroll over flygningen.» slår kommisjonen fast. 

Havarikommisjonen finner det for øvrig lite sannsynlig at dronen ble jammet eller at noen overtok kontrollen over dronen.

Som en del av undersøkelsen av ulykken har havarikommisjonen kartlagt basestasjonene til mobilnettet i området. Steder der piloten stod er markert med tallet 7. FOTO: Skjermdump fra havarikommisjonens rapport.

Kommisjonen kommer med flere sikkerhetsanbefalinger. En av dem er at man råder  Luftfartstilsynet til å opplyse brukere av DJI Mavic 3 drone som opereres i norsk luftrom om svakheten der dronen kan komme ut av kontroll etter overgang fra ATTI mode.

TV 2s dronepilot for for øvrig skryt fra havarikommisjonen for hvordan han reagerte da ulykken var et faktum. Han løp inn i bygget, fant rommet der dronen hadde kræsjet inn gjennom vinduet, tok kontakt med personene som var der, ringte politiet og sørget for at rommet ble avlåst.

«Havarikommisjon mener dronepiloten handlet raskt og riktig i den stressende situasjonen som oppstod. Dette er et eksempel til etterfølgelse for andre dronepiloter som opplever uønskede hendelser med dronen de flyr», står det i rapporten.

Veldig glad for det Havarikommisjonen har gjort

– Vi er veldig glad for at Havarikommisjonen tok dette opp til full undersøkelse, og vi har stilt alt av data, utstyr og relevant personell tilgjengelig underveis. Havarikommisjonen har brukt god tid og leverer en svært grundig rapport, med klare anbefalinger, sier lederen av TV2 Luftfoto, Jan-Petter Dahl, til Dronemagasinet.

Jan-Petter Dahl TV 2 Luftfoto. FOTO: TV2

Han forteller at det har vært mange læringspunkter underveis for dem i TV 2 Luftfoto.

– Vi kommer nå til å gå grundig gjennom rapporten sammen med alle dronepilotene hos oss. Forhåpentligvis så vil denne hendelsen på sikt bidra til å gjøre tryggere å fly – for alle.

Dronemagasinet har bedt DJI om en kommentar til flere av punktene i havarikommisjonens rapport, men har ennå ikke fått svar.