Strammer inn på dronebruk nær OSL
Avinor har strammet kraftig inn på droneflyving nær Oslo lufthavn Gardermoen (OSL). Grytidlig om morgenen eller lørdag kveld gir noe håp.
Kontrolltårnet på OSL skal ha full oversikt over all aktivitet i luftrommet i deres kontrollsone.
Innstrammingen gjør at alt innenfor fem kilometer fra hovedflyplassen i praksis er vanskelig tilgjengelig for dronebruk det meste av døgnet.
“Det er riktig at vi har fått en innstramming i praksis rundt godkjenning av droner/RPAS. I rød sone skal vi avslå droneoperasjoner så lenge det pågår inn- eller utflyginger til aktuell rullebane, og det gjør det mer eller mindre hele dagen på Oslo lufthavn. I gul sone er det opp til det operative skiftet som er på å vurdere om flyging kan godkjennes utfra den aktuelle situasjonen”, skriver flygelederen som er fagspesialist på det operative i tårnet på OSL i en e-post til en dronepilot.
Grundig svar
Vedkommende er nå på ferie, men i e-posten tar han seg god tid til å forklare hvorfor det som i fjor gikk greit nå er blitt mye vanskeligere.
Han viser til at det kan mulig å få tillatelse før klokken 06, eller lørdag kveld, men legger samtidig til at han forstår at lysforholdene i store deler av året da ikke er spesielt gode for droneflyging.
Flygelederen henviser også til regjeringens prioriteringer for hvem som skal få bruke luftrommet (se faktaboks):
«Her ser vi at droneflyging, selv til kommersiell bruk, kommer svært langt ned på listen. Vi kan derfor ikke pålegge kommersielle ruteflyginger noe særlig ulempe i det hele tatt for å få til droneflygingen», heter det i e-posten.
Taus sjef
Flygelderens overordnede, sjefsflygeleder Trygve Skiftenes Flak, avslår å stille til intervju når Dronemagasinet tar kontakt for å få en kommentar til hvorfor praksisen nå er strammet inn.
Han henviser til kommunikasjonsavdelingen, som svarer slik:
-Det skal ikke foregå RPAS-operasjoner i enkelte soner innenfor fem kilometer fra lufthavnen når det pågår inn- og utflyginger til tilhørende rullebaner som fremdeles er gjeldende. Vi kan ikke tillate aktivitet som går på tvers av dette regelverket, og det er konkrete flybevegelser og gitt aktivitet til enhver tid som vil være utslagsgivende for om man får ja eller nei til å fly drone innenfor dette området, skriver pressevakt Carita Storm Røraasen ved OSL.
Dronepiloter opplever at det er blitt mye vanskeligere å få tillatelse nå enn før – sier dere «nei» for å fremprovosere en endring i regelverket?
-Vi kan avkrefte at det foreligger en instruks om å si nei til samtlige droneflyvninger rundt Oslo lufthavn for å fremprovosere en endring i regelverket. Det er generelt økt årvåkenhet rundt droneflyvning i nærheten av lufthavner, men ingen innstramming i regelverket.
Fakta
Dronemagasinet har innhentet tillatelsen til å fly drone i fem-kilometers-sonen rundt fire større flyplasser de siste tre månedene.
Den viser at Oslo lufthavn Gardermoen har gitt færrest tillatelser:
Tromsø lufthavn 630
Stavanger lufthavn Sola 489
Bergen Lufthavn Flesland 343
Oslo lufthavn Gardermoen 296
Sikkerhet først
Simon Gjelsvik har i flere år fløyet drone på Romerike både i jobben som byggingeniør og som deltaker i rådyrprosjektet. Han understreker at han forstår at flysikkerhet er viktig, men etterlyser en litt mer nyansert saksbehandling før en søknad om flyvning blir avslått:
-Det er liten sannsynlighet for konflikt mellom drone og fly til det jeg har søkt om, men jeg skjønner jo at konsekvensene kan være høye om en kollisjon skulle inntreffe, sier Gjelsvik
-I fjor gikk det veldig greit å få fire tillatelser til å gå opp 30-40 meter over bakken også relativt nær flyplassen. Det gikk sjelden mer enn 15 minutter før tillatelsen ble gitt. Men i år er det blitt vanskeligere og det er blitt «nei» når jeg har søkt.
Hva bruker du dronen til i jobben?
-Jeg dokumenterer nybygg som barnehager og hus fra lav høyde. Resultatene blir veldig bra og dronen gjør jobben enklere.
Nye regler
I 2021innførte regjeringen nye regler som
prioriterer bruken av luftrommet.
Liv, helse og rikets sikkerhet trumfer alt annet (se egen faktaboks). Droner kommer langt ned på listen. Dermed blir konkurransen om tilgang til luftrom hard når også trafikken er stor på enkelte flyplasser.
Mens kommersiell flying med droner kommer som prioritet nummer åtte, havner fritidsbruk på en desidert sisteplass. Det utelukker i praksis flyvning innenfor mange 5 kilometer soner rundt i Norge.