Schiebel klare for mer
– Den perfekte prøven“Dette var den perfekte prøven for å vise de eksepsjonelle maritime evnene til Camcopter S-100 for olje- og gassindustrien», sier styreleder Hans Georg Schiebel etter torsdagens flygning.
– Vi har lang erfaring med ubemannede flyreiser over lang rekkevidde, spesielt på det maritime området og under ugunstige værforhold. S-100 var torsdag i stand til å vise frem sine fremragende evner, og vi har igjen bevist at S-100 UAV er det overlegne valget, sier styreleder Hans Georg Schiebel i Schiebel-gruppen til Dronemagasinet torsdag kveld.
Det østerrikske selskapet Schiebel Group ble dannet i 1951, og deres avdeling for ubemannet luftfart har de senere år hatt suksess med droner, særlig den store Camcopter S-100.
Selskapet jobber tett med Nordic Unmanned for den europeiske sjøsikkerhetsorganisasjonen EMSA, med store kontrakter. Derfor var det ingen tilfeldighet at disse to ble valgt til å teste dronetransport for Equinors gassplattform Troll A 80 kilometer ut i Nordsjøen.
Les mer: Historisk droneflyvning til Nordsjøen
Les mer: Første dronefrakt til Nordsjøen
Torsdag var Dronemagasinet i kontakt med selskapet, og oversendte en rekke spørsmål per e-post. I tillegg til svarene fra styrelederen, svarte presseavdelingen på en rekke andre spørsmål.
Spesielt med overtakelse
– Det som blant annet gjør denne operasjonen spesiell er at dronen blir overtatt fra én kontrollstasjon på Mongstad og overtatt fra en annen ved Troll A under flyturen, opplyser en talsperson fra droneprodusenten Schiebel i Østerrike til Dronemagasinet.
Ikke minst argumenterer Schiebel for det reduserte klima-utslippet ved å bruke droner direkte fra Mongstad ut til plattformen.
– Overleveringsløsningen er perfekt for denne typen operasjoner, fordi all logistikk som trengs er basert på land, og det er et minimalt fotavtrykk på olje- og gassplattformen. Også alle dataene fra UAV overføres i sanntid til relevante interessenter, sier talspersonen fra Schiebel til Dronemagasinet.
Men siden Schibel altså leverer transporter over lange avstander, og Camcopter S-100 kan fly i seks timer, er det historisk? Ja, svarer selskapet.
– Dette er verdens første fullskala offshore levering fra land til en aktiv olje- og gassinstallasjon. Vi er i fronten på UAV-teknologi. Vi gjennomførte første levering av last til US Army under en pågående øvelse tidligere i år. Vi var også første UAV som fløy i Paris Airshow helt tilbake i 2009, opplyser talspersonen.
– Selvsagt er vi klare
Selskapet sier man er klar for å inngå kontrakter til regulære Nordsjø-flygninger, hvis ønsket.
– Selvsagt er vi klare. Vi jobber for tiden med flere selskaper og organisasjoner, sier selskapet, og viser til egne pressemeldinger.
Selskapet vil ikke svare når man er klare til å levere droner som kan løfte mye større last, enn si mennesker.
– Vi utvikler nye kapasiteter hele tide, men kan ikke opplyse mer for øyeblikket.