– Registrer alle droneflyvningene dine, uansett hvor du skal fly
Avinor og UAS Norway ber alle dronebrukere om å melde inn alle flygningene sine i Ninox, og dermed bidra til økt sikkerheten. Vi viser deg hvordan.Ninox Drone er Avinors operatørportal og app for registrering av droneflygninger. I samme portal kan man også søke om tillatelse til å fly i restriksjonssonene rundt flyplasser.
Bruken av droner øker kraftig, og de opererer i samme luftrom som luftambulanse, politihelikopter, privatfly og andre droner. Avinor understreker at uregistrerte droneoperasjoner kan medføre en økt fare for flysikkerheten.
Droneoperasjoner blir synlige for andre
Droneoperasjoner som meldes inn i Ninox, blir synlige for pilotene på blant annet legehelikoptre, politihelikoptre, redningshelikoptre og sivile luftfartøy i deres system Hems WX, som er utviklet av Norsk Luftambulanse. Det er der den store sikkerhetsgevinsten ligger.
Også UAS Norway oppfordrer nå alle dronepiloter til å bruke Ninox-appen.
– Registrer alle droneflyvningene dine, uansett hvor du skal fly, og bidra til økt sikkerhet, sier daglig leder Anders Martinsen som understreker at anbefalingen også går for flyvningen utenfor områder hvor det er en lufthavn – altså ukontrollert luftrom.
Avinor forteller til Dronemagasinet at bruken av Ninox faktisk har økt kraftig, men at et stort antall droneflygninger fortsatt ikke meldes inn.
– Vi ser nå mellom 1000 og 1500 droneplaner i måneden. Det er 120 prosent økning fra i fjor. Økningen fra 2021 til 2022 var på 100 prosent, så vi er spente på å se tallene når vi går inn i høysesongen i sommer, forteller Mats Gjertsen i Avinor.
Gjertsen leder UTM-delen i Avinors droneprogram. Det er denne delen som omfatter arbeidet med Ninox.
LES OGSÅ: Energikonferansen: – Vær med å senke luftromsrisikoen!
LES OGSÅ: Oppfordring fra Avinor:- Registrer alle droneflygninger i Ninox
– Ønsker at alle registrerer seg
– Vi er veldig fornøyd, men vi vet at det er mange som flyr drone som ikke har registrert seg i Ninox. Vi ønsker at alle registrerer seg.
– Hvorfor skal man gjøre det?
– Skal du fly i nærheten av en større lufthavn kan du i Ninox du få tillatelse til det. I det øvrige luftrommet så gir du deg til kjenne slik at andre dronebrukere ser at du opererer der. Dataene deles også med luftambulanse, politi og redningshelikopter i Hems VX. Også mange sivile selskaper og flyklubber bruker det systemet.
– Informasjonen om droneoperasjonene deles i sanntid?
– Det stemmer.
– Hva slags reaksjoner får dere fra brukerne?
– Vi får tilbakemeldinger på at Ninox er med på å trygge luftrommet. Droner har vært et usikkerhetsmoment, og dette er virkelig med på å løfte sikkerheten i luftrommet. Mye av luftfarten er basert på å se og bli sett, og det er vanskelig å se droner på grunn av størrelsen.
– Hva må jeg gjøre for å bruke Ninox?
– Du må registrere deg og laste ned appen, eller så går man inn på Ninoxdrone.no og legger inn planen der. Det er veldig enkelt.
Vi har prøvd – slik gjør du det
Du registrerer deg relativt enkelt her i operatørportalen til Ninox.
Dronemagasinets reporter har vært registrert i Ninox en stund, men innrømmer at det ikke har vært alle flygninger som er blitt lagt inn i systemet. Nå skjerper vi oss, og første anledning var da vi skulle fly ut over Drøbaksundet i Oslofjorden.
Dette er et problemområde sett fra et sikkerhetsmessig synspunkt. Selvsagt er det utfordringer med å holde avstand til alle båtene og menneskene som dukker opp på uventede steder, men her dreier det seg om lufttrafikken.
LES OGSÅ: Energikonferansen: – Vær med å senke luftromsrisikoen!
Luftrommet over denne delen av Oslofjorden trafikkeres av et stort antall luftfartøy, fra redningshelikopteret på vei mellom sykehusene i Oslo og basen på Rygge, politihelikopter, luftambulanse, sjøfly på trening og sivile helikoptre som flyr oppdrag for hyttebyggere.
Sist, men ikke minst, kommer trafikken med Luftforsvarets Bell-helikoptre fra basen på Rygge. De kommer noen ganger i høyder under 400 fot og i stor fart.
Summen av alt dette er at vi fra nå registrerer alle våre flygninger i Ninox. Og slik gikk vi frem denne dagen:
Først innlogging i appen på mobiltelefonen og zoomer inn til stedet der vi skal fly. Det er lett, da Ninox setter en nål der du befinner deg.
LES OGSÅ: Oppfordring fra Avinor:- Registrer alle droneflygninger i Ninox
Neste skritt er å trykke på dronesymbolet. Da får du opp en knapp der du velger «create a drone plan». Bildet du da får opp, gir deg valget mellom å tegne området du skal fly i som en sirkel, eller to former for firkanter.
Vi velger den typen firkant (knappen i midten) der du kan tegne et område som slett ikke trenger å være en firkant, du står altså helt fritt til å tegne en figur med flere rette kanter. Dermed blir vårt operasjonsområde seende slik ut:
Da trykker vi på knappen «done» og kommer da til et skjema der vi skal fylle inn om det er en rekreasjons-flygning eller kommersiell flygning, når vi skal fly, hvor lenge, maksimal høyde og navn på flygingen.
LES OGSÅ: Oppfordring fra Avinor:- Registrer alle droneflygninger i Ninox
Da er vi nesten i mål Neste bilde som dukker opp er enda et skjema, der du skriver inn navn, telefonnummer og e-postadresse, hvis dette ikke kommer opp av seg selv. Så må du trykke på knappen for at du godtar at Avinor tar kontakt med deg. Trykk «next».
Neste skjema dukker opp er der du kan skrive inn serienummer på dronen, men det kan du hoppe over og trykke »submit».
Du får så en bekreftelse på telefonen din. Hvis du befinner deg i ukontrollert luftrom, altså der flygelederne ikke styrer trafikken, får du deretter en melding som kan oppfattes som litt ullen:
«It has not been possible to create an approval request for your operation area.
IF YOUR OPERATION IS WITHIN 5KM OF AN AIRPORT, YOU WILL HAVE TO CONTACT THE RELEVANT AIRPORT FOR THE NECESSARY PERMISSION TO FLY.
NO SERVICE indicates that any relevant required approval(s) are not available through Ninox Drone in this area. You may however be required to obtain approval from the relevant authority(s) before you start your Drone Plan.»
– Du har gitt deg til kjenne
Vi har bedt Gjertsen om en forklaring, og han svarer:
«Den meldingen er ikke helt klar å forstå, men det den sier er: Er du 5km innenfor en lufthavn må du fortsatt ha tillatelse. Du får ingen tjeneste (fordi du er i Drøbak), altså ingen tjeneste fra en flygeleder. Så det du har oppnådd er å gi deg til kjenne gjennom Ninox og da Hems WX, men ikke fått noen videre tjeneste fra Avinor utover dette.»
Med andre ord oppnådde vi det vi ønsket, og dronen ble sendt i luften. Dette ble resultatet, cruiseskipet Seabourn Ovation, et av de litt mindre av typen med «bare» 300 suiter om bord.
LES OGSÅ: Energikonferansen: – Vær med å senke luftromsrisikoen!