– Gjør alt vi kan for å hindre reklamebilder fra Preikestolen Vil hindre dronebruk og reklamebilder fra naturskapt landemerke
Mens Trolltunga hilser reklame velkommen, gjør Stiftelsen Preikestolen hva de kan for å hindre Preikestolen å bli brukt i reklame.– Det skal fremstå som naturattraksjon, og ikke forbindes med salg, sier daglig leder Helge Kjellevold i Stiftelsen Preikestolen.
Men droner er ikke det eneste stiftelsen vil forhindre, men også all kommersiell fotografering. Dette innebærer at man ikke vil at bilder skal brukes i reklame.
– Vi har ingen politimyndighet, og folk kan lure seg opp. Men når folk spør, så avviser vi kommersiell fotografering fra Prekestolen, sier daglig leder Helge Kjellevold i stiftelsen Preikestolen.
Trolltunga AS i Ullensvang har en helt annen tilnærming, les lenger nede.
– Gjør alt vi kan
Stiftelsen Preikestolen har hatt en drastisk omsetningsøkning de siste årene, fra rundt 5 millioner kroner i 2015, til 15 millioner kroner fire år senere.
Utgiftene er små, og i 2019 var driftsresultatet hele 5,8 millioner kroner, mens inntektene var på 15,1 millioner kroner. Tallene for 2020 er ennå ikke klare.
For kort tid siden avslørte Dronemagasinet at stiftelsen Preikestolen uten lovhjemmel prøver å forby droneflygning på den kjente naturattraksjonen i Rogaland.
Les også: – Kan ikke forby reklamebilder
Les også: Ulovlig droneforbud på Lindesnes Fyr og Preikestolen
Selve platået er eid av sameiet Høllesli, bestående av grunneiere i området. Fordi grunnen er privat, kan man trolig nekte take-off og landing på stedet, men ikke fotografering.
Men stiftelsen går altså lenger, og vil hindre enhver som tar bilder av stedet å bruke dette til reklame.
På direkte spørsmål innrømmer Kjellevold raskt at stiftelsen ikke har hjemmel til å nekte.
– Grunneierne ønsker at stedet skal fremstå som en naturattraksjon. Vi har ikke juridisk mulighet å nekte, men vi gjør alt vi kan for å hindre kommersielle bilder fra stedet, sier Kjellevold.
Enige med grunneierne
– På hvilken bakgrunn gjør dere dette?
– Nei, kan egentlig kun oppfordre. Verken grunneierne eller vi ønsker at det skal fremstå som et reklameobjekt, fordi det er en internasjonalt kjent naturattraksjon. Og vi er talerør for grunneierne, samt at vi er enige med dem om dette, sier Kjellevold.
Han sier man ikke har skilt som forbyr reklamebilder fra stedet.
– Allemannsretten gir folk mulighet til å komme, gå og ta bilder, men vi ønsker, og prøver å hindre at stedet blir brukt kommersielt til reklame, sier Kjellevold.
Trolltunga hilser reklame velkommen
Mens Prekestolen vil hindre reklamebilder, hilser Trolltunga i Ullensvang slike bilder velkommen.
Daglig leder Åse Marie Evjen i Trolltunga AS sier at selskapet ikke har diskutert noe slikt hinder. Tvert om er Evjen glad for at Trolltunga brukes kommersielt.
Hun viser til en sportsforretning, som aktivt promoterer seg med bilde av Trolltunga.
– Vi synes det er fint, sier Evjen.
Trolltunga er stadig mer besøkt, med rekord på 87.000 mennesker på ett år. Men siden ni av ti er utlendinger, er antallet redusert de siste årene.
– Vi har hatt problemer med folk som ikke er kledd for turen til Trolltunga, og synes det er fint med bilder, av mennesker med utstyr som gjør dem forberedt, sier Evjen.