Lederen av politiets antidrone-enhet ønsker seg remote ID også på minidronene.
Foto:Hans O. Torgersen

Politiet: Minidroner er ikke ufarlige – ønsker krav om fjern-ID

- Himmelen er full av droner vi ikke kan se, sa politioverbetjent Jan Otto Johansen på SID-konferansen torsdag. Han slo fast at også mini-dronene under 250 gram innebærer en risiko og ønsker seg derfor fjern-ID også på dem.
Hans O. Torgersen

I det felleseuropeiske regelverket i dag er droner under 250 gram unntatt fra kravet om fjern-ID. De er disse dronene politiet blant annet ser etter når de bruker sine deteksjonsutstyr i forbudssonen i Oslo sentrum.

– Når vi forsøker å tegne et normalbilde i Oslo sentrum, så ser vi at hver uke har hundrevis av ulovlige droneflyvninger i flyforbudssonen. Vi har ikke sjanse til å håndheve alle disse her. Men det vi også ser, er at veldig mange av dem er en minidrone 10-20-30 meter over bakken, fortalte Johansen.

Han leder politiets antidroneenget og var en av innlederne på SID-konferansen, Sikker Integrering av Droner, under Aviation Safety Week på Gardermoen torsdag. 

Et av politiets deteksjonssystem for droner. FOTO: Hans O. Torgersen

På høylys dag

Minidronene som politiet finner henger i luften rett ved siden av piloten.

– Det pågår på høylys dag, dronene henger over vannet foran Operahuset, over veien opp mot Slottet, flyr langs muren på Akershus festning og får helt fantastisk fine bilder. Det er ikke lov. Hva har det å si for sikkerheten? Hva har det å si for den jobben som nå skal gjøres med å integrere flere og flere droner i lavere luftom. Jeg er ikke så sikker, men jeg er ganske trygg på at vi trenger å vite at de dronene også befinner seg der, sa Johansen. 

Hans påstand er et det ikke er noe feil med regelverket vi har i dag, og at hvis alle hadde fulgt regelverket, da hadde vi vært et veldig godt sted. 

Men i følge Johansen er det en mangel med regelverket.

– Det knytter seg til kravet om fjernidentifikasjon, remote ID. Grunntanken bak remote ID er kjempegod, spesielt i et safetyperspektiv. Å ha muligheten til å se hvem som ferdes i samme luftrom som deg selv. Det er en kjempegod tanke.

Johansen mener at problemet er at det i dag ikke er krav til fjern-ID på minidronene.

Jan Otto Johansen fotografert under Arendalsuka i august 2023. FOTO: Anders Martinsen.

50-80 % av dronene er mini

– Det vi ser i våre operasjoner, hver gang vi gjør en kartlegging for å etablere et normalbilde i et område, er at det er veldig lite remote ID. Det henger blant annet sammen med at mellom 50 og 80 % av alle droner vi ser veier under 250 gram. All den tid det ikke er et lovkrav om remote ID for droner under 250 gram, så gir remote ID oss tett på ingen verdens ting. Hvilket jeg syns er veldig synd, fordi at teknologien er der. 

Johansen ønsker seg en endring i det europeiske regelverket, og hvis det ikke skjer, en nasjonal norsk regel med krav om fjern-ID også på de minste dronene.

– Himmelen er full av droner som ingen kan se, fordi min drone er ikke pålagt å kaste ut remote ID. Det er et problem i et safety-perspektiv, og det er et problem i et security-perspektiv. 

Bakgrunnen for at det ikke er krav om fjern-ID for minidronene er at beregninger viser at de ikke er farlige for passasjerfly. Det er liten trøst for Johansen.

Det er ikke de profesjonelle dronepilotene som utgjør problemet, mener Jan Otto Johansen. FOTO: Rune Schlanbusch / UAS Norway.

– Drone på 249 gram er kjempepotent

– Det blir litt for enkelt i min verden. En drone på 249 gram er kjempepotent i et security-perspektiv. Det er ikke sikkert at det er mere som skal til for at politiets egne større droner eller mediehusene sine droner faller ned fra himmelen enn at de krasjer inn i en eller annen turist som står og flakser noen meter opp i lufta med 249 gram plastikk.  

Det er ikke de profesjonelle i dronebransjen som er problemet, understreket politioverbetjenten.

– Det er jo en gang sånn at de som driver med droneflyving i stort, ikke er han med refleksvest, pilotbevis, opplæring, sertifiseringer og ikke minst den sikkerhetskulturen som følger med det å være en som driver med luftfart. 

De aller, aller fleste som flyr droner, de driver ikke med med luftfart slo Johansen fast.

– De har flyvende kameraer, de har leketøy. De aller fleste av dem er lovlydige borgere. De ønsker ikke å gjøre noe galt, men de har ikke grunnforståelse nok til å sette seg inn i og lære seg å respektere regelverket, som er der av en grunn. Det du ikke vet har du kanskje ikke vondt av, men noen ganger kan det gå galt. 

LES OGSÅ: Slik avslørte politiet droner ved hangarskipet i Oslo.