Politiet krasjet dronen – nå er årsaken til havariet funnet
Havarirapporten etter uhellet med en av politiets droner i Arendal viser en helt spesiell årsak til havariet. Man mener at årsaken var feil på to «electronic speed controllere» som førte til at to av motorene stoppet.Ingen personer ble skadet da dronen, en DJI Matrice 300RTK med H20N sensor, styrtet fra 108 meters høyde over Trefoldighetskirken i Arendal sentrum rett før klokken 21 torsdag 15. august i fjor.
Dronen traff først taket på kirken før den falt videre ned på bakken. Havariet førte til merker i taket på kirken, men ingen ytterligere skader, bortsett fra at dronen ble totalskadet.
Uhellet skjedde under en av politiets mange droneflyginger under Arendalsuka.
Innsyn i konklusjonen
Dronemagasinet har søkt om innsyn i havarirapporten, som er utarbeidet av Politiets Dronetjeneste.
Agder politidistrikt velger å holde mesteparten av rapporten hemmelig, men vi har fått innsyn i konklusjonen og gjengir den her:
- «Etter havariet har Dronetjenesten gjennomgått tekniske logger, flightdata, bilder, video, teknisk undersøkelse av drone og pilotens egen forklaring for å kunne svare på ulike hypoteser og finne mulige og sannsynlige årsaker til havariet.
Drone og tilbehør er i tillegg sendt til DJI i Tyskland for undersøkelser, samt at flight-log er sendt firmaet Bluelightsdigital i England. Dette for å kvalitetssikre funn.
Undersøkelsene viser at dronen klokken 20:59:17 fikk feil på to Electronic Speed Controllere (ESC) som styrer strøm til motor 1 venstre foran, og motor 3 høyre bak. Dette førte til at motorene stoppet opp. Havariundersøkelsen konkluderer at det var disse feilene som førte til at dronen styret i taket på Trefoldighetskirken.
DJI sine egne undersøkelser, samt foreløpig svar fra Blulightsdigital understøtter denne konklusjonen.»
Ekstremt liten sannsynlighet
DJI mener at det er ekstremt lite sannsynlig at samme feil skal ramme andre:
«DJI har foretatt en kalkulering av sannsynlighet for at tilsvarende hendelse kan inntreffe, basert på antall flytimer på verdensbasis, samt produksjonskontroll og kvalitet. Sannsynligheten er mindre enn 3,2N-5 som er ekstremt lite sannsynlig.
Hovedkort med defekte ESCer er sendt til DJI sitt hovedkontor i Kina for videre undersøkelser og kvalitetskontroll.», heter det i rapporten.
DJI Matrice 300RTK er nå i ferd med å fases ut, og erstattes av nyere modell DJI Matrice 350RTK som også er i bruk i politiet.