Nytt droneregelverk: Begrepet du må lære deg: SORA – hva innebærer det?
SORA handler om risikoanalyse, og må utføres av alle som søker om å operere innen spesifikk kategori.DRONEMAGASINET følger SID (Sikker integrering av droner) som arrangeres 14. oktober 2020 i regi av Luftartstilsynet. Gjennom en serie med artikler setter vi fokus på det nye felleseuropeiske droneregelverket som trår i kraft 1. januar 2021.
Når det nye droneregelverket trer i kraft ved nyttår må søknader om å operere innenfor spesifikk kategori inneholde en risikoanalyse. Den er basert på den såkalte SORA-metodikken.
– SORA er en systematisk metode for å vurdere risikoen til en UAS-operasjon, forklarte inspektør Hans Petter Heimro ved ubemannet seksjon i Luftfartstilsynet under SID-konferansen onsdag.
– SORA er en systematisk metode for å vurdere risikoen til en UAS-operasjon, forklarte inspektør Hans Petter Heimro ved ubemannet seksjon i Luftfartstilsynet under SID-konferansen onsdag.
SORA står for Specific Operation Risk Assessment og er laget for å vurdere risikoen av droneoperasjoner på en helhetlig og standardisert måte.
SORA har ti steg, opplyste Heimro:
- ConOps
Concept of Operations
Dette går blant annet på å definere operasjonsområdet.
- Intrinsic GRC
Ground Risk Class
- Final GRC
Punkt 2 og 3 handler om bakkerisiko for å beskytte folk på bakken. Dette defineres ut fra en tabell i regelverket. Risikoen bestemmes utf ra befolkningstetthet, dronens størrelse og om flygingen er VLOS/BVLOS
- Initial ARC
Air Risk Class
Dette går på luftrisiko og klassifiseres på fire nivåer, avhengig av luftrommet du flyr i og hvilken høyde du holder.
- Strategic mitigations
Her kan du eventuelt legge frem bevis/oppfylle krav på at den faktiske lufttrafikktettheten er lavere enn kategorien du opprinnelig har falt inn i.
- TMPR
Tactical Mitigation Performance Requirements
Her identifiserer du krav for at dronesystemet ditt kan oppdage og unngå annen lufttrafikk.
- SAIL
Specific Assurance and Integrity Levels
SAIL-verdien er samlet risikoverdi og baseres på de forrige punktene. Den verdien brukes til å identifisere videre krav.
- OSOs
Operational Safety Objectives
Disse «sikkerhetsmålene» baseres på SAIL-verdien i forrige steg. Detaljene til hver OSO står i egne tabeller
- Adjacent area/airspace
Dette steget går ut på å identifisere risikoen for nærliggende områder ved tap av kontroll.
- Safety portfolio (Sikkerhetsportefølje)
Sikkerhetsporteføljen settes sammen for å vise hvilke risiko man har identifisert og man operatøren oppfyller kravene som er knyttet til denne risikoen, forklarte Heimro.
SORA-en kan være forhåndsdefinert (av EASA) som standardscenario eller predefined risk assessment (forhåndsdefinert risikoanalyse).
Målet med analysen er å få god oversikt over mulige sikkerhetsrisikoer og finne gode tiltak for å forebygge uhell og skader.
Les mer om SORA hos Luftfartstilsynet
Fakta
Nytt droneregelverk
- EU har vedtatt et nytt regelverk for droner
- Regelverket trer i kraft i Norge 1. januar 2021, og innebærer endringer for de fleste norske droneoperatører
- Les om de ulike regelendringene på Dronemagasinets nettsider