Ny radar kan gi droner ny mulighet for navigasjon
Merk deg navnet Senserad. Det nyfødte svenske selskapet tar steget ut av Quancom for høyoppløste radarbilder med sin Hugin-radar. Den kan bli en hit i droneindustrien til bruk for navigasjon.– Droner bruker enkle radarer allerede til å måle høyden, men vi kan detektere objekter, og navigere med radaren. Den kan mappe terreng. Den kan se ting du ikke kan med vanlig kamera. Dessuten er den ganske væruavhengig, og virker like godt i tåke eller mørket, sier prosjektleder Kalle Wagner i Qamcom i Gøteborg.
Han skal slippe en nyhet nå, han er litt usikker. Han svetter, sliten. Lei. Rundt ham summer det som på Oslo S. Men vi er i Las Vegas, West Hall, mellom syke duppeditter, militære kjøretøy fra en annen verden, og ikke minst Kalle Wagner. I fire dager har han forklart mulige kunder og umulige ukjente om oppfinnelsen de tror på.
La oss rykke litt tilbake. Svenske Qamqom startet opp i 2001 som et signalbehandlingsselskap, som sprang ut av teleindustrien. Siden har selskapet beveget seg inn i moderne radarteknologi, og satset tungt på det. For akkurat to år siden gikk de sammen med israelske Arbe Robotics om å utvikle 4D imaging radarer først og fremst for autonome kjøretøy. Arbe skal ta seg av de store volumene i bilmarkedet, mens svenskene skulle ta seg av andre kjøretøy og andre mulige markeder.
Og det var her, på slutten av intervjuet, at Kalle Wagner trekker litt på det.
Senserad sju dager gammelt
– For å si det som det er, så heter vi egentlig ikke Qamcom lenger. Fra mars vil vi hete Senserad AB. Faktisk ble vi etablert 1. januar, men ikke før mars går vi ut med lanseringen offisielt. Men jeg har i dag lønnen min fra Senserad, sier Wagner.
Qamcom Group vil fortsatt eie selskapet hundre prosent. Men bemanningen for det nye radar-selskapet vil ventelig gå fra ti til 30 i løpet av året. Gjennom ventende emisjoner vil også nye eiere komme inn, og moderselskapet selge seg noe ned.
– Det var kanskje ikke rette tiden å starte opp på, med dagens økonomi, men vi har gjort det veldig bra, og fant tiden rett til å skille ut satsingen som eget selskap, sier Wagner.
I motsetning til vanlig radar, som gir en ganske flat gjengivelse av overflaten, kan den nye teknologien deres gi bilder i 30 graders høyde, og i 120 graders bredde.
Radaren har 48 «øyne», eller kanaler ut, og tilsvarende inn. Mikrobølgene går så inn i en RPU, Radar processing unit – prosessoren det israelske selskapet har utviklet.
Outputen av radarsignalene er det som skal blåse deg av banen.
Radaren måler fra 0,2 til 350 meter frem. Den holder oversikt over inntil 500 objekter i hver fram. Med 30 hertz oppdateringsfart måler den konstant objekter som står stille, og ting som beveger seg.
Satt på en drone vil det si at den kan følge etter en ørn?
– Den kan også følge objekter, og ja, den kan følge en ørn i luften, avhengig av farten på dronen, sier Wagner.
Men i begynnelsen er det altså kjøretøy det handler om, industrielle store biler og redskaper, som går radar for å holde oversikt rundt seg. Typisk vil et kjøretøy ha en foran, en bak, og en på hvert hjørne. Slik vil man kunne holde oversikt 360 grader rundt seg.
– Om vi satte det på en drone, kan man tenke seg å ha en foran og en bak, eller bare en foran, siden den kan snu seg. Det er litt opp til kunden og behovet, sier Wagner.
Vekt på 800 gram per i dag
Ulempen foreløpig for droneverden er vekten.
– Foreløpig veier den 800 gram. Men vi jobber med neste generasjon, med færre kanaler, som 24, og de blir lettere. Vi antar at vi kommer ned i 400 gram, sier Wagner.
Qamcom har 170 ansatte i Gøteborg, noen i Linkøping samt et kontor i Ungarn, New Zealand pluss ett lite kontor i USA. Systemintegrasjonsselskapet som nå konsentrerer seg om radarer har rundt 16 ansatte. Ti av dem følger direkte over i det nye selskapet, som altså trolig har 30 ansatte i løpet av året.
Men hva er det radaren kan gjøre som ikke Lidar allerede gjør?
– Lidar har mange bra sider. Selv om vår teknologi er langt mer detaljert radar enn tradisjonelle radarer, er det ikke samme som Lidar. Lidar har høyere oppløsning. Men vi har bra nok til å kunne lande på en stein. Dessuten får du fart og retning på hvert objekt den måler i hver eneste måling.
Radarløsningen kan også være statisk montert, som et fartskamera, overvåke trafikken, antall personer som passerer og så videre.
Ikke kommersielle salg ennå
– Vi har 20 utviklingskunder. Samtlige er superfornøyd. Vi håper å inngå kommersielle avtaler i løpet av 2023, sier Wagner.
I fremtiden vil radaren også kunne bidra til posisjonering, sier han.
– Ja, om har et kart å måle informasjonen mot, vil du kunne det, sier Wagner.
Hugin-radaren vil ikke erstatte all annen radar-teknologi, som jo har en langt større rekkevidde, men være en tilleggstjeneste. Selskapet er i kontakt med helikopter-selskaper som vil teste teknologien, særlig rundt vanskelige landinger, i støv, regn, eller andre forhold som gjør navigering på mindre områder vanskelig.
– Man trenger ulike radarer til ulike formål, sier Wagner.
Radaren drar 15 watt når den er i bruk.
– Radaren trenger ikke være i gang hele tiden, den kan slås av og på etter behov, er Wagners svar.