Et Schiebel Camcopter fra Nordic Unmanned i luften i Brasil.
Foto:Nordic Unmanned

Ny kontrakt for Nordic Unmanned i Brasil – et skritt på veien til lønnsomhet

Nordic Unmanned fortsetter på veien mot fremtidig lønnsomhet. I forrige uke offentliggjorde selskapet et prosjekt i Brasil.
Hans O. Torgersen

Dette er et viktig skritt på veien fremtidig lønnsomhet, forteller operasjonsdirektør Lars Landsnes til Dronemagasinet.

Prosjektet i Brasil er offshore drone logistikkoperasjoner for Petrobras. Nordic Unmanned samarbeider Omni Táxi Aéreo og OHI Unmanned om flygningene, som er de første av sitt slag i Brasil i flere kategorier ifølge en pressemelding fra selskapene. 

  • Første offshore-lasttransport ved bruk av et ubemannet fly.
  • Første langdistanse nattflyvning offshore.
  • Første nattlanding offshore med en UAV.
  • Første droneflyvning i delt luftrom med bemannede offshore flymedisinske fly.
  • Den lengste avstanden dekket av et sivilt ubemannet fly.

Brasils luftfartsmyndigheter (ANAC) har utstedt tillatelsen til å fly klasse 1 UAV i BVLOS-flyvninger i Brasil, og operasjonene utføres av OHI Unmanned – et joint venture mellom Nordic Unmanned og Omni Helicopters International (OHI).

«Våre Schiebel Camcopter S-100-droner flyr nå regelmessige oppdrag fra Omnis base i Macaé, og gjennomfører dag- og nattflyvninger til forskjellige offshore-installasjoner. Dette markerer begynnelsen på kommersielle langdistanse droneflyvninger i Brasils offshore-sektor.», heter det i pressemeldingen.

Turbulente år

Nordic Unmanned har hatt noen turbulente år, med store tap og stadig fallende aksjekurs:

  • For et år siden varslet selskapet at man ikke ville å klare omsetningsmålet på 30 millioner euro for 2023. Ved utgangen av andre kvartal hadde man en likviditet på 600.000 euro.
  • 14. september fortalte Dronemagasinet at 95 prosent av verdiene i Nordic Unmanned var borte, og at selskapet kunne bli solgt.
  • I oktober hentet selskapet inn friske 70 millioner kroner i en rettet emisjon og innkalte til ekstraordinær generalforsamling.
  • I desember meldte Nordic Unmanned at de hadde inngått en avtale med østerriske Schiebel Aircraft GmbH om å levere tilbake en av sine Camcopter-droner for å betale ned på gjeld.
  • I februar i år tok selskapet opp et kriselån.
  • I april gikk styreleder Astrid Skarheim Onsum og styremedlem Siw Ødegaard av med umiddelbar virkning.

I fjor høst kom også nyheten om at det ikke var Nordic Unmanned, var britiske Skyports som med irsk operatørlisens skal fly droner for Equinor 180 kilometer mellom Mongstad på fastlandet og Gullfaks-feltet.

– Ikke en motorvei

– Vi har vært i droneverden i en del år vi vet at dette ikke er en motorvei, men mer som en norsk landevei.  2024 er vårt transformasjonsår hvor vi jobber med å sette forretningen på den rette kursen for fremtidig lønnsomhet, forteller Landsnes til Dronemagasinet.

– Kan du si noe om hvor stort omfang det er på dette prosjektet? 

– Det er et mannskap på seks som er involvert i prosjektet.

– Det gikk ikke helt veien for dere med Equinor, så er dette er en etterlengtet positiv nyhet?

– Det er en nyhet som jeg har jobbet veldig lenger ved. Det har tatt litt tid. Equinor har valgt en annen leverandør. Det har vi selvfølgelig respekt for og de får helt sikkert et kjempebra prosjekt. Vi har jobbet mot denne muligheten i lengre tid. Det var kjekt å få satt i gang de operasjonene i Brasil sammen med vår partner der.  

– Kan dere nå si at krisen er avblåst med denne kontrakten?

– Vi har kanskje aldri brukt ordet krise selv. Dette er en del av en plan som vi har i dette året da vi transformerer oss. 

Nordic Unmanned har nå mellom 110 og 120 ansatte og opererer fortsatt droner for blant annet havovervåkning i Baltikum, Spania og Danmark. I tillegg flyr man fiskerioppsyn med tre fartøy som baser.