Maritime Robotics’ sjødrone Mariner brukes til datainnsamling til havs.
Foto:Maritime Robotics

Norske droner i verdensklasse

De produserer sjødroner av ypperste merke og tungløftdroner med unik kapasitet. Møt noen av de fremste aktørene i norsk droneindustri.
Jan Frantzen

Du visste kanskje at norske Prox Dynamics laget verdens minste og smarteste drone, og senere ble oppkjøpt av amerikanske FLIR Systems. Men visste du at

  • Trondheim-baserte Maritime Robotics er blant verdens ledende i sitt felt?
  • Griff Aviation i Sykkylven utvikler droner med en unik løftekapasitet?
  • Robot Aviation på Hønefoss leverer fixed wing-droner som kan brukes til militærovervåking?
Maritim

Maritime Robotics “Otter” har et “turn-key” system som er lett å distribuere for kosteffektiv kartlegging av havbunnen. Foto: Maritime Robotics

Droner finnes ikke bare i lufta og på land, de opererer også til havs. I segmentet sjødroner til kart og oppmåling er Maritime Robotics blant verdens ledende leverandører. Det Trondheim-baserte selskapet har 35 ansatte og omsatte for over 50 millioner kroner i 2020.

– Størstedelen av omsetningen er basert på ubemannede båter, det vi kaller USV-er. Bruksområdene for disse sjødronene er i stor grad hydrografi – altså sjøbunnskartlegging, og annen form for datainnsamling i havområder, forteller daglig leder Vegard Evjen Hovstein til Dronemagasinet.

Vegard Evjen Hovstein i Maritime Robotics. Foto: Robert Holand

Selskapet har en eksportandel på mellom 80 og 90 %. Kundene er alt fra seismikkselskap og kart- og oppmålingsselskap til forskningsinstitusjoner.

Maritime Robotics lanserer i disse dager også fixed wing-dronen Falk.

– Det vokser godt i det segmentet også. Vi har spesialisert oss på langdistanse-operasjoner og Falk er en fixed wing-drone på 25 kilo som i utgangspunktet skal leveres til forskningsinstitusjoner – både i Norge og internasjonalt, sier Hovstein.

Han forteller at selskapet har hatt god vekst også gjennom pandemien.

– Markedet er i ferd med å få fart på seg, og vi har nok å gjøre fremover.

Maritme Robotics nye Falk-drone, som lanseres i disse dager. Foto: Maritime Robotics

Unik løftekapasitet

I Sykkylven produserer Griff Aviation droner som kan brukes til større løft i kraftbransjen, i større byggeprosjekter, i havner, offshore og til «urbane operasjoner».

Griff er en del av EUs smartbyprosjekt Horizon 2020, gjennom et samarbeid med flyprodusenten Airbus. Her testes droner opp mot andre transportmidler for å finne optimale løsninger for fremtidens byer. Også i Italia og Japan er selskapet en del av store logistikk-prosjekter, og i Australia er dronen deres brukt til kraftlinjebygging.

Griff demonstrerer en av sine droner for representanter for Forsvaret. Foto: Griff Aviation

Dronene Griff 135 og Griff 165 kan løfte henholdsvis 30 og 50 kilo og har en flytid på cirka 25 minutter. I tillegg venter selskapet på en stor kontrakt i Japan, som innebærer bygging av en ny drone (Griff 400) – som kan løfte 150 kilo. Griff mener dette er unike droner, noe flere store internasjonale selskaper og investorer virker å stille seg bak.

– Hvis du ser på det industrielt, skiller vi oss ut. I Italia skal vi fly over urbane strøk med en hundrekilos drone. Vi har fokusert mye på å ha alle papirer i orden, og det er en lang prosess. Og så går det på robustheten. Dette skal virke hver dag, tåle vær og vind og være enkelt å vedlikeholde. Når vi setter sammen dette får vi en drone som er unik. Potensielle kunder vi er i kontakt med kommer ofte tilbake etter å tatt hele runden, og vil gjøre business med oss, sier daglig leder Leif Johan Holand, som også kan fortelle at Griff nylig har fått kontrakter med Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI), samt engelske Thales, som tilsvarer FFI i Storbritannia.

Daglig leder i Griff Aviation, Leif Johan Holand.

Griff har hentet inn betydelig kapital for å fortsette utviklingen. Ronja Capital i Ålesund har gått inn med 40 millioner kroner, i tillegg har det japanske droneinvesteringsselskapet Drone Fund gått inn med penger i en emisjon som verdsetter selskapet til 250 millioner kroner. Griff har brukt 100 millioner kroner på utviklingsarbeidet frem til nå.

– Vi har fått inn investorer som sikrer økonomien vår fremover. Nå er første parti av 135 og 165  under produksjon, og så skal vi i gang med et parti på mellom 20 og 50 droner utover høsten. Vi er i posisjon til å signere kontrakter nå. Dette året går nok også uten den store omsetningen, men underlaget er klart for å begynne å produsere neste år, sier Holand.

Griff har nå 17 ansatte, og Holand tror det antallet kan ha økt til 25 i løpet av neste år.

– Det er veldig spennende å få være med i en ny industri. Markedet er stort, og det er opp til oss nå, sier han.

Militært marked

På Eggemoen har Robot Aviation base, og de produserer tre ulike typer fixed-wing-droner som blant annet er designet for inspeksjoner, overvåking og militær etterretning. Modellen Skyrobot FX450 har en flytid på opptil 20 timer med bensinmotor, mens selskapets øvrige fixed wing-droner er elektriske. Selskapet har også utviklet et multikopter samt bakkestasjon-softwaren SkyView GCS.

Robot Aviations FX450 i aksjon. Foto: Robot Aviation

Selskaper har kunder i både USA, Asia og Europa og har blant annet kontrakt med Forsvarets Forskningsinstitutt her hjemme.

– Militæret er et viktig marked for oss, spesielt i Norden og de baltiske statene. Der ligger det store muligheter. I tillegg ser vi på maritim overvåking, hvor det i dag brukes mye helikoptre, som et interessant område. Vi kan være en god konkurrent til de eksisterende systemene på den type operasjoner, sier daglig leder Niklas Nyroth.

Robot Aviation samarbeider med den Boeing-eide droneprodusenten Insitu og Andøya Space, som er Norges største droneoperatør. I tillegg har de et prosjekt med Telenor om bruk av droner som «flyvende mobilmast» når mobilnettet rammes i nødssituasjoner.

Pandemien forsinker

Robot Avaiation har ti ansatte og bygger selskapet ut fra sin base på Eggemoen Aviation & Technology Park, som Nyroth anser som «et fantastisk sted å være». Han antar at selskapet går i balanse i 2021, etter noen år med røde tall. Selskapets progresjon har ikke gått så fort som ønskelig – delvis på grunn av pandemien, og delvis på grunn av et sammensatt marked.

Daglig leder i Robot Aviation, Niklas Nyroth.

– Hver kunde er unik, så det går ikke å bare lage et standard system som kundene skal tilpasse seg. Derfor har vi begynt å jobbe tett med kundene for å kunne vinne store kontrakter, sier Nyroth, som er optimistisk på vegne av selskapet det nærmeste året – ikke minst på grunn av samarbeidet med Insitu, Andøya Space og forskningsinstituttet NORCE.

– Vi har gode samarbeidspartnere og vi har produkter som utfører operasjonene kunder etterspør, droner med lang flytid som kan fly med god presisjon uten GPS. I tillegg har vi det meste av produkter in-house, og det gjør oss til en konkurransedyktig aktør – blant annet inn mot Forsvaret, sier han.