Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) la fredag frem stortingsmeldingen om droner og ny luftmobilitet.
Foto:Hans O. Torgersen

Her er regjeringens dronestrategi

Stortingsmeldingen om droner og ny luftmobilitet ble fredag presentert av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Her er hovedpunktene.
Hans O. Torgersen

Syv år etter at den nåværende dronestrategien i 2018 ble presentert av Solberg-regjeringen kom den nåværende regjeringen med en stortingsmeldingen om droner og ny luftmobilitet.

– Luftfarten er i endring. Med Norges første stortingsmelding om droner og ny luftmobilitet vil vi legge til rette for en fremtidsrettet dronenæring og nye mobilitetsløsninger som kan øke fremkommeligheten for gods, og etter hvert også personer, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.

Norge er allerede langt fremme i bruken av droner internasjonalt, og regjeringen ønsker å videreføre denne posisjonen. I dag la samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fram Norges første stortingsmelding om droner og ny luftmobilitet.

Satsing på ny luftmobilitet – og passasjertransport på sikt

Droner brukes allerede til å utføre stadig mer komplekse oppgaver i samfunnet, og kan gi økonomiske besparelser, forbedret sikkerhet, reduserte utslipp og mindre støy enn for eksempel ved bruk av helikopter.

– Norge er et land som er tidlig ute og positivt innstilt til nye teknologiske løsninger. Den posisjonen skal vi sørge for å videreføre. Vi ser nå en internasjonal satsing på utvikling av fartøy som kan brukes til transport av både passasjerer og gods, sier Nygård.

I meldingen omtales ny luftmobilitet som nye typer luftfartøy med en størrelse som strekker seg fra mindre helikoptre til regionale rutefly. Mange av de mindre modellene kan lande og ta av vertikalt.

Økt aktivitet i luftrommet

Droner og ny luftmobilitet forventes etter hvert å spille en sentral rolle i luftfarten, og dette innebærer at det vil bli en betydelig økning i antallet luftromsbrukere. Dette forutsetter gode løsninger for samspillet mellom bemannet og ubemannet luftfart, og mellom tradisjonelle og nye luftromsbrukere.

– Sikkerheten har høyeste prioritet i luftfarten, og vi vil arbeide for en trygg og effektiv integrering av droner og ny luftmobilitet i norsk luftrom. Vi har blant annet nå pålagt Avinor å tilby et system som på sikt skal bidra til å muliggjøre dette gjennom å dele sanntidsinformasjon om luftrommet, for både bemannet og ubemannet luftfart, sier Nygård.

Økt behov for dronekompetanse

Regjeringen vil arbeide for å synliggjøre droneteknologiens potensial for både private og offentlige virksomheter.

– Dronefag er en relativt ny utdanning, og det er i dag få virksomheter som tilbyr læreplasser. Jeg tror at det vil bli stadig større etterspørsel etter denne kompetansen, og jeg håper at flere virksomheter vil se nytten av å ta inn lærlinger, sier Nygård.

Samferdselsministeren ønsker blant annet flere dronelærlinger i samferdselssektoren.

– I samferdselssektoren har vi i dag stor nytte av droner i forskjellige situasjoner. Jeg vil nå be Statens vegvesen vurdere å etablere læreplasser i dronefaget og hvordan etaten kan bidra til at det blir flere læreplasser i dronefaget. Jeg vil også ha dialog om dette med de andre virksomhetene i samferdselssektoren om dette, sier Nygård.

Håndtering av sikkerhetstruende dronevirksomhet

Økt bruk av droner har mange positive og samfunnsnyttige sider, men kan samtidig  medføre utfordringer i form av risiko for nye typer luftfartsulykker og hendelser, kriminalitet og sikkerhetsutfordringer, skriver Samferdselsdepartementet.

Regjeringen vil se på tiltak for å få bukt med uvettig og regelneglisjerende droneaktivitet, og blant annet utrede om Luftfartstilsynet skal gis myndighet til å ilegge straff ved forenklet forelegg for mindre alvorlige overtredelser av droneregelverket, heter det i meldingen. Videre vil regjeringen se på tiltak for å styrke bevisstheten knyttet til personvern og privatlivets fred for alle som skal fly droner med kamera eller andre sensorer.

–  Vi vil sikre en fortsatt bærekraftig og samfunnstjenlig utvikling av dronevirksomheten, innenfor rammer som ivaretar nasjonal sikkerhet. Den sikkerhetspolitiske situasjonen og den økende bruken av droner generelt understreker behovet for en kontinuerlig og vedvarende oppfølging av droneområdet fra myndighetshold, sier Nygård.

 

KONTAKT OSS

Kontakt oss:
Member@uasnorway.no, +47 32 99 33 88 Foretaksregisteret NO 993 162 248 MVA
Dronemagasinet er medlem av Fagpressen og arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Dronemagasinet har ikke ansvar for innhold på eksterne lenker. Fung. redaktør: Anders Martinsen - am@dronemag.no - Nyhetssjef: Anders Martinsen am@dronemag.no

Les mer om Vær Varsom-plakaten