Griff Aviation i vannskorpen. Nå kan drone-satsningen ta av
Griff Aviation i Sykkylven har svidd av 100 millioner kroner uten å få solgt én eneste kommersiell utgave av sin 135-drone for tunge løft. Men nå er det like før, sier gründer Leif Johan Holand.De 100 millioner kroner vi har brukt til nå, har gitt oss teknologi vi kan ta med videre, når vi skal opp. Vi vet nøyaktig hvor vi skal, sier daglig leder og gründer Leif Johan Holand (51) til Dronemagasinet.
Den siste tiden har flere investorer satset store beløp på Griff Aviation og deres drone kalt 135.
– Vi har stor tro på selskapet. Det skal ikke mange kontrakter til før selskapet er verdt en milliard, så problemet kan fort bli å oppskalere fort nok, når kontraktene renner inn, sier investor Tore Tønseth i Ronja Capital.
Brent 100 millioner
De siste årene har det vært mange, store ord om eventyret i en fjord på Vestlandet. På Youtube ligger en rekke lanseringsvideoer både tre og fire år gamle, uten at det kommet lenger enn utviklingskontrakter av det.
For tiden har selskapet to prototyper i Sykkylven, men lager nå seks droner som skal være klare for markedet innen september.
-De seks er leveringsklare i september, med alle ombygninger og forbedringer, sier Holand.
Griff-dronen skal brukes industrielt, internasjonalt, til kraftselskaper, større byggeprosjekter, havner, offshore og til «urbane operasjoner», som selskapet omtaler dem som.
–Det renner inn med forespørsler fra kjente selskaper som Thales, Airbus og UPS, sa Leif Johan Holand nylig til Finansavisen.
To år på å levere
For å komme på lufta, har Griff Aviation hentet inn mer kapital. Ronja Capital i Ålesund har gått inn med til sammen rundt 40 millioner kroner. I tillegg gikk det japanske droneinvesteringsselskapet Drone Fund inn med mer penger, i en emisjon som verdsetter selskapet til 250 millioner kroner.
Vi spurte Tore Tønseth i Ronja Capital hvordan de turte gå inn i selskapet, når det etter mange år fortsatt ikke har inngått kontrakter om produksjoner av kommersielle droner.
– Selskapet må helt klart levere i løpet av de neste to årene, la det være klart. Men nå gir vi dem kapital til å gjøre det de skal, og vi tror det er et betydelig kommersielt potensial, sier Tønseth.
Han viser også til at dronen er i bruk flere steder, og at etterspørselen synes å være stor.
– Det siste året er tapt i korona. Men Griff har fått massiv respons av store selskaper med strenge innkjøpsordninger. Det er kraftig verifisering av produktet, og jeg ser potensialet, sier Tønseth.
Han anser at Griffs drone tilhører en nisje mellom mindre kommersielle droner med mange aktører, og helikopter.
– I løpet av noen år vil dette mellommarkedet bli konsolidert, og jeg tror vi nå har et tidsvindu for å ta en posisjon i markedet, sier Tønseth.
Den lange veien
Tilbake til Sykkylven, forklarer Leif Johan Holand at koronaen har bremset mye for salget. Men i tillegg har selskapet valgt å gå «den lange veien», med å utvikle dronen selv.
– Vi har bestemt oss for å følge internasjonal luftfartsstandard, i stedet for ordinær sertifisering av dronen. Det har vært et tungt og langt løp, men det betyr at vi vil søke om flyfabrikk-status når vi produserer, sier Holand.
I tillegg vedgår han at selskapet brukte tid og noen hundre tusen på et amerikansk eventyr.
-Ja, vi har hatt noen blindveier. Vi traff to amerikanere. Han ene hadde mye penger, han andre skulle redde verden. Vi samarbeidet med dem en stund, og brukte rundt en halv million kroner. Ene karen viste seg å være en svindler og sjarlatan som bløffet folk for penger. Han andre ble sur da vi endret på et konsept, noe vi stadig må gjøre, siden dronen er i utvikling, ler Holand.
Nå det gjelder
Millionene fra Ronja og Drone Fund betyr altså at selskapet holder seg flytende en stund til, men ikke minst forteller det markedet at Griff faktisk kommer til å produsere dronen de har snakket om de seks årene i Sykkylven. Daglig leder og gründeren selv Leif Johan Holand vedgår at det er nå det gjelder. Selskapet har nedskalert til fjorten ansatte, og alt handler nå om salg.
-Vi trengte en korona-pakke for å overleve. Det har vi fått. Nå er salgskontrakter vårt eneste fokus. Får vi signert to til tre kontrakter, så går vi ut og henter mer penger og setter i gang produksjonen, sier Holand.
Fra luft til luft
Det er seks år siden Leif Johan Holand startet opp Griff Aviation i Sykkylven på Sunnmøre. Han drev Magic Air og filmet for alt og alle fra lufta. De håndterte 40 kilos gimbaler for perfekte bilder fra luften, eller 63 kilos shotover-utstyr som var plassert i snuten på helikopter, styrt av joysticks – beregnet for spillefilmer.
-Vi rulet i lufta med 400 timer i lufta årlig på det meste, sier Holand.
For ti år siden meldte dronene sin ankomst i miljøet, og planene tok form: utvikle en steinbra drone som kunne fly utstyret. De etablerte Griff Aviation i 2015, og hadde snart sin første prototype klar.
«De» er han og kompanjongen Jan Martin Nysæter. De to har fortsatt rundt 20 prosent av selskapet. Men hver gang selskapet nå henter inn penger, vil emisjonene vanne ut eierandelen.
Siden ble det mer utvikling og flere protyper. Fortsatt er Svein Erik Blakstad designsjef, og fortsatt er tunge løft målet.
Selv om Griff 135 kan løfte rundt 60 kilo, klarer den ikke det mange minuttene. Den er nå i markedet som en 25/25-drone, altså skal den løfte 25 kilo i lufta i 25 minutter, og omtale slik på Griffs egne sider.
Men det er med fire motorer. Når den er i produksjon, er tanken at typen enkelt kan settes på enda fire motorer, og doble løftekapasiteten.
Vi har det som skal til
Potensielle kunder i Australia ønsker å kjøpe mellom tolv og 24 droner, og i India er det snakk om en mangedobling, når og hvis salget endelig kommer i gang.
Han sier det meste er klart, til og med prisen er satt. Men først må koronaen legges i bakspeilet.
Vi har det som skal til. Vi er i vannskorpen, selv om salgskontrakter fortsatt ikke er undertegnet, sier Holand.