Har bestillinger for 400 millioner kronerVerdens første fly- og kjøredrone vises i Las Vegas
- Dette er den ekte flyvende bilen, forteller Maki Kaplinsky, mens hun viser frem Aska A5. Med seks rotorer og store vinger vekker den oppsikt utenfor messehallen på CES 2023.– Dette er verdens første fullskala, fungerende prototype av kjør og fly, elektrisk VTOL kjøretøy. Den kan foreta vertikal start og landing fra en kompakt plass, som for eksempel en helipad. Den vipper de innenbords rotorene fremover for å fly fremover, og folder inn vingene i kjøremodus, sier Kaplinsky.
Hun viser stolt frem den noe spesielle farkosten utenfor det enorme utstillingsområdet på CES 2023.
Dronemagasinet har tatt turen tidlig på første dag av teknologimessen for se nærmere på det som må sies å være en av de mest spesielle farkostene som er stilt ut i år. Om den noen gang kommer i produksjon er diskusjonstema blant mange av journalistene som har tatt turen til Aska.
På lik linje med mange andre forholds nystartede selskaper forsøker de å tiltrekke seg oppmerksomhet fra investorer og andre teknologiselskaper for å realisere sine forretningsplaner.
Sist Dronemagasinet så noe lignende var i 2018 når Volocopter viste seg frem for første gang i samarbeid med Intel. Ennå har det vist seg å være en lang vei for dette selskapet før man kan si at de har gått fra en velfungerende prototype til en fungerende tjeneste.
Som en stor SUV
Men tilbake til Aska og deres drøm en det de hevder er verdens første kombinasjon av en fullskala fungerende bil og elektrisk VTOL. Med vingene foldet inn er kjøretøyet, eller luftfartøyet, på størrelse med en stor SUV som kan kjøre på vanlige veier. Men nokså stor vil vi nok si at den er når den står ferdig utpakket på det avsperrede området utenfor Las Vegas Convention Centers West Hall.
– Vi har allerede fått nummerskiltet fra biltilsynet, forteller Kaplinsky, som sammen med Guy Kaplinsky er grunnlegger av firmaet.
Fly- og kjørebilen har innebygget redundante systemer som gjør at den kan lande sikkert selv om to av de seks motorene stanser.
Siterer Henry Ford
– Hvor mange timer med forskning ligger bak?
– Fem år. Siden 2018 har vi fokusert på å utvikle denne drive and fly-bilen, og vi er endelig her. Du vet, i 1940 sa Henry Ford «merk mine ord, en kombinasjon av fly og bil kommer». Og her er vi!
– Hvordan har responsen vært? Kombinasjonen du viser her er ekstraordinær?
– Ja, det tror jeg også. Det fantastiske med å kjøre denne er at den først og fremst er elektrisk, ikke sant? Det er krem. Fordi den kjører, kan vi bruke eksisterende infrastruktur, som parkeringsplasser og ladestasjoner. Den har har også en funksjon for å lade batteriet under flyturen. Vi kan bruke bensin fra vanlige bensinstasjoner.
– Når kan vi se denne i salg?
– I 2026. Vi har allerede begynt å ta forhåndsbestillinger, og har forhåndsbestillinger for mer enn 40 millioner dollar.
Hun peker på redningstjenester, nødetater og forsvar som markeder for dette fremkomstmiddelet.
– Og i dag begynner vi å ta imot registreringer av forespørsler på vår egen applikasjon for samkjøring.
Aska planlegger å ha sertifiserte piloter som skal hente samkjøringskunder hjemme og fly dem dit de skal.