Den flyvende bilen fra XPeng AeroHT var en av nyhetene som ble vist frem på CES 2024 i Las Vegas tirsdag. Bilen med tre aksler og seks hjul skal kunne lade eVTOL dronen mens du kjører. Prislapp kanskje fra 200.000 USD. Illustrasjon: XPeng AeroHT

Snart kan du bestille denneeVTOL flyvende bil lansert på CES2024

De kan både kjøre på veien og fly, og den ene ligner bilen fra The Jetsons-tegnefilmene fra 1962. Til høsten kan du bestille den ene.
Hans O. Torgersen

Mange nordmenn kjører i en elbil fra Xpeng, men den kinesiske bilprodusenten har i flere år også vært i luften med ulike droner og eVTOL-fartøyer. Nå viser de frem noe helt annet.

Det er når de drar bort den sorte duken over farkosten at jeg tenker på bilen til familien The Jetsons. I tegneserien og TV-serien fra 1960-tallet bodde familien i et framtidsunivers, der trafikken bestod av flyvende biler.

FLYVENDE BIL OG eVTOL: Grunder og designer Wan Tang og vise-styreformann og president i XPeng, Brian Gu var stolte under lanseringen av deres lansering som er klar for bestillingen til høsten. Kommer den til Norge? Ikke usannsynlig sier de. Foto:Anders Martinsen

Dette er ikke første gang en håpefull produsent har vist frem droner for passasjertransport på CES

Dronemagasinet skrev om Ehang 184 da den ble lansert med stor ståhei på CES 2016. Åtte år senere er verden fortsatt ikke klar for dette. Det  viser hvor sakte det går og krevende  hele prosessen er, både utvikling, testing og godkjenning fra myndighetene.

Da Felix Lie i Eheng ble intervjuet av Dronemagasinet under lanseringen i 2016 var han overbevist om at det ikke ville gå mange år før droner som dette ville bli tilgjengelige over hele verden. Men både Ehang og Li har nok måttet innse at det å få godkjent slike luftfartøy i det omfanget man ønsker tar betydelig lengre tid enn de trodde, rett og slett fordi ingen har sett det tidligere. 

Det er derfor knyttet stor spenning til om Xpeng og deres prosjekt Aero HT vil klare å realisere sine planer i sterk konkurranse med andre merkenavn som Ehang, Volocopter, Airbus, Lilum. Joby. Alle disse prøver å etablere seg i eVtol-segmentet.

Slik ser interiøret i den flyvende bilen ut. FOTO: ANDERS MARTINSEN

Blant et fulltallig publikum på standen til XPeng på CES 2024 i Las Vegas Dronemagasinet på plass når avdukingen til Xpeng AeroHT finner sted.

Litt småstresset tripper en av gründerne, designeren Wan Tang, rundt for å forsikre seg om at alt er på plass. Det er en stor dag. Selskapet skal om kort tid presentere sin femte generasjon luftfartøy foran et internasjonalt pressekorps på en av verdens mest prestisjetunge utstillingsplasser, hvor mobilitet møter luftfart.

To nyheter skal lanseres, den ene kan du bestille allerede til høsten. Vi tar tak i gründeren før presentasjonen starter. Vi forstår raskt at han har lyst til å fortelle om sine turer i luften som pilot på deres forrige modell,X2, som ble stilt ut i Norge sommeren 2022.

– Når kom du på ideen om å gå fra bakken til luften?

– Jeg er medgrunnlegger og har fløyet i mange år. Jeg har vært med selskapet i mange år og har sett utviklingen innen eVTOL (elektriske vertikale takeoff- og landing-fartøy). Dette er en drøm som går i oppfyllelse for oss. Jeg tror at vi er i en tredimensjonal verden. Transporten er ikke tredimensjonal, men når vi har den flyvende bilen kan den åpne en ny verden for mange mennesker i den private markedet som vi søker etter.

– Har du fløyet den?

-Ja, ja. Jeg har fløyet X2-en vår mange ganger. Dette er samme modell som vi har testet i flere år, og vi gjennomførte tester med redningssystemet vårt sent i 2023. Vi la til mye vekt på å forsikre oss om at nødsystemet er sikkert. Alle systemene fungerte som de skulle. Dette er et sikkert system.

STOLT GRUNDER. Wan Tang er en av gründerne og designer av AeroHT og deres nye eVTOL som ble lansert på CES2024. Ikke bare presenterte de en flyvende bil, men altså AeroHT som kan bestilles fra høsten 2024. Foto: Hans Torgersen

– Hvordan føles det?

-Det er utrolig, synes jeg, fordi jeg flyr både helikoptre og kan utvikle og teste eVTOL. Det er en fantastisk følelse å fly noe du har designet. Dette er vår femte generasjon. Når den flyr, synes jeg det er uvirkelig, vet du, det er utrolig. Virkelig utrolig.

Den flyvende bilen veier to tonn.

– Den er veldig stor, men den henger bare i luften. Du vet, følelsen er wow. Jeg ser frem til å se kundenes respons når de prøver den. Det er så enkelt å fly med det autonome systemet som hjelper deg med alt du trenger for å fly trygt og utforske himmelen.

Når den flyr, synes jeg det er uvirkelig, vet du, det er utrolig. Virkelig utrolig. Det er en to tonns bil, veldig stor, men den henger bare i luften. Du vet, følelsen er wow.

Kan bestilles fra høsten 2024

– Når håper du å se denne kommersielt og godkjent for bruk?

– I løpet av dette året, fjerde kvartal, vil vi åpne for forhåndsbestillinger. Og innen fjerde kvartal i 2025 vil vi begynne å levere de første utgavene. Vi er klare for å starte masseproduksjon. Vi søker tillatelse slik at forbrukermarkedet kan bruke dette eVTOL-fartøyet.

– Hvilket marked er målet ditt?

– Du vet, det som kan gi oss typegodkjenning. Mest sannsynlig i Asia.

– Vil det også gjelde for Europa?

-Først er vårt marked vårt kjente marked, som Kina. Men vi er et internasjonalt selskap. I fremtiden. Så dette vil være en trinnvis lansering i ulike markeder. Norge er heller ikke utelukket, men ikke i første omgang.

– Er prisen allerede bestemt for AeroHT?

  • Prisen vil være rundt 200 000 USD, men den er ennå ikke bekreftet, så vi vil ikke gå ut i markedet med en endelig prisliste ennå.

Fra en testflight med den flyvende bilen i oktober 2022. SKJERMDUMP FRA VIDEO/XPENG AEROHT

 

Presentasjonen av den flyvende bilen i Las Vegas vakte stor interesse. FOTO: XPENG AEROHT

Selskapet XPeng AeroHT ble opprinnelig lansert som Heitech i 2013, men senere kjøpt opp av XPeng.

I dag har selskapet over 1000 ansatte hvor de oppgir at nær 85% av dem jobber innenfor forskning og utvikling. Går du på nett vil du finne deres tidligere fem generasjoner.

I 2016 lanserte de deres første Flying Motorcycle, 2018 Two-seater prototype, T1 i 2019, X1 i 2020 og X2 i 2021. Sistenevnte fikk i februar 2023 sertifisering av kinesiske (CAAC) under spesielle vilkår.

XPeng Aeroht har også gjennomført flere tester der man har simulert motorfeil og fallskjermene har blitt utløst. Her fra testen som ble presentert 24 oktober 2023. SKJERMDUMP VIDEO XPENG

Etter lanseringen av konseptbilen, som ikke XPeng AeroHT vil gå noen dato for når man kan bestille, møtte Dronemagasinet vise-formann og president i XPeng, Brian Gu. Han er overbevist om at deres satsning på Aero HT er riktig.

– Hva er den største utfordringen for et selskap som Xpeng som går inn i mobilitetssektoren?

– Jeg tror først og fremst at det er en helt ny kategori. Det krever svært differensierte ferdigheter, som for eksempel flykontroll, aerodynamikk og også batteriteknologi, noe som er grunnen til at vi elsker dette, du vet, AeroHT-teamet. Det er et virkelig godt selskap, sier Gu

– Hva med sertifisering? Volocopter og andre har selskaper investert ganske mye i dette området, ennå er de ikke i mål med sertifisering

-Riktig, derfor kan du se at designet av kjøretøyene våre faktisk er rettet mot noe annet. Det er ikke rettet mot bytransport. Så bytransport krever omfattende godkjenningsprosesser fordi du flyr over folk og bygninger. Det første produktet vi har designet, er faktisk sannsynligvis ment for naturskjønne, landlige områder. Kanskje vi må samarbeide med myndighetene for å designe flysoner eller flyområder som kan vise flyvningen uten nødvendigvis å gå gjennom tett befolkede områder, understreker Gu

Sater mot forbrukermarkedet

– Så du går ikke i retning av Lilum, ikke som Volocopter?

-Det er derfor vi retter oss mot et forbrukermarked, slik at folk først kan nyte opplevelsen av å fly. Og deretter, selvfølgelig, med en regulatorisk ramme på plass, kan vi gradvis bevege oss mot bytransport, sier Gu

– Så du har en langsiktig plan for denne investeringen?

-Selvfølgelig. Det er det jeg sier. Så derfor ønsker vi å se bruksscenariene som kan oppnås og realiseres. Det er derfor vi har designet dette modulære, integrerte kjøretøyet. Så det vil ikke være i trinnvise steg, sier Gu

– Hva med offentlig aksept?

– Vel, jeg tror det vil ta tid å opplyse forbrukerne. Så vi har ingen illusjoner om at det umiddelbart vil være millioner av kjøretøy som flyr rundt. Det kommer ikke til å være slik. Det vil ta tid å opplyse folk og få myndighetene til å føle seg komfortable med å utvide områdene og tillate oss å operere. Så du kan se at dette faktisk er en utvikling som krever et samarbeidsarbeid mellom OEM-er (Original Equipment Manufacturers), myndighetene, operatørene og forbrukerne. Det vil ta tid, men jeg tror det er fremtiden, sier Gu.

Fakta

CES 2024 i Las Vegas:

  • Consumer Electronic Show (CES) regnes som verdens største og mest innflytelsesrike teknologimesse
  • CES ble arrangert for første gang i 1964
  • CES gir en plattform for ledende teknologibedrifter, oppstart, innovatører og bransjeeksperter til å vise frem sine nyeste produkter, tjenester og teknologiske fremskritt
  • Over 4000 utstillere deltar i år
  • Fler enn 1200 oppstartsselskaper er blant utstillerne
  • Det ventes fler enn 130.000 besøkende til CES 2024
  • Messeområdene dekker et areal på over 720.000 kvadratmeter
  • Hovedfokus for CES inkluderer områder som forbrukerelektronikk, datamaskiner, telekommunikasjon, smarte hjem, bilteknologi, kunstig intelligens, virtual reality, augmented reality, helse- og helseteknologi og robotikk

Ting som tidligere er lansert på CES i Las Vegas:

  • VHS (Video Home System): I 1970 ble VHS-videobåndformatet presentert for første gang på CES. Dette banet vei for hjemmevideoopptak og distribusjon, og det ble en viktig del av underholdningsbransjen.
  • Sony Compact Disc (CD): I 1981 introduserte Sony den første kompakte disken (CD) på CES, og dette formatet revolusjonerte måten musikk ble lagret og avspilt på.