Equinor er klare - Vil ha autonome droner langt til havs– Må kunne fly lengre enn 350 km til havs
– Vi er klare. Men bransjen må kunne vise at den kan fly droner sikkert, ute av syne og faktisk lande på våre steder ute i havet uten personell til sted, sier dronesjef Alexander Blokhus i Equinor.På UAS Norways arktiske dronekonferanse var Alexander Blokhus, som formelt er rådgiver for lufttransporttjenester i Equinor, svært tydelig på det store selskapets behov fra dronebransjen.
– Vi har en klar målsetting om å fly flere hundre kilos laster innen de neste fem årene med dronesystemer ut til våre steder ute i Nordsjøen, sier Blokhus.
Den arktiske dronekonferansen foregikk tirsdag i kalde omgivelser, i et telt deltakerne selv satte opp, da de først ble del av en evakueringsøvelse sammen med Sysselmesteren på Svalbard.

Unik konferansearena. På den nedlagte Vinkelstasjonen i Adventdalen ble Artci Drone Event arrangert. De gule teltene fungerte som første del av konferanselokaler i det arktiske miljøet. Foto: Sebastian Moe
Hadde lytterne på kne
Blokhus fortalte om Equinors behov foran en dronebransje, som for anledningen satt på gulvet i et telt. Etterpå utdypet han sine oppfatninger med Dronemagasinet.
– I dag har jeg inntrykk av at produsentene jobber mye med teknologi, og mindre med kundebehovet, sier Blokhus.
Han nevner tre sentrale mangler i dronebransjen, som må utvikles.
For det første savner han standardisering.
– De fleste droneselskapene vi er i kontakt med, sier at «her gjør vi alt fra a til å: Vi lager våre egne batterier, vi bygger vår egen avionikk, vi lager våre egne radiosendere» og så videre.
Dette vil Blokhus til livs.
– Standardisering er viktig. Det er veldig vanskelig å integrere ulike systemer i ett sentralt operasjonssenter hos oss.
Vil bidra i investering
Når bransjen utvikler felles standarder, er Blokhus klar på at Equinor også vil delta i utvikling av infrastruktur for landingssystemer og radiolinker.
– Med våre krav til sikkerhet vil vi aldri bli fornøyd hvis vi er avhengige av satellittlinker.
Dermed er det klart at Equinor er klare til å investere, ettersom selskapet ute i havet har flere hundre potensielle landingssteder, fordelt på plattformer, skip og vindparker.

Satsningsområdene fra Equinor er tydelig – droner er en del av satsningen for selskapet. Skjermdump fra presentasjon Alexander Blokhus
Må fly autonomt
Men selv store og seriøse selskaper har foreløpig svært begrenset flytid å vise til.
– Seriøse selskaper som Airlift Solution har kun hundre flytimer. Det er for lite sier de, og vi er enige. Andre velprøvde systemer har behov for å ha lokale piloter på plass når de skal lande dronen ute i havet. Det går ikke med alle våre flere hundre mulige landingssteder. Vi kan ikke sende ut to eller tre teknikere eller piloter flere dager i forkant. Vi har nemlig et sterkt ønske om å kunne fly ut eller returnere trygt hvis været tilsier det, til våre steder. Dermed må dronene ha en rekkevidde på 350 kilometer og mer, sier Blokhus.
– Dette har dere behov for?
– Hvis dette var en tjeneste vi kunne ut og kjøpe i dag så hadde nok vi gått til anskaffelse.
– Dere er klare, men ikke bransjen?
– Ja, bransjen er ikke moden nok. Dronene har ikke bæreevnen, sikkerheten og rekkevidden vi trenger.
– Hvor mange kilo bør bransjen klare?
– Vi vil trolig starte i det små, fra plattform til plattform eller plattform til skip. Kanskje mellom 5 og 10 kilo, og raskt bør dette bygges ut til 50 kilo. Vi har en klar målsetting om å fly flere hundre kilo innen de neste fem årene med dronesystemer ut i havet, sier Blokhus.