Equinor er klare - Vil ha autonome droner langt til havs– Må kunne fly lengre enn 350 km til havs
– Vi er klare. Men bransjen må kunne vise at den kan fly droner sikkert, ute av syne og faktisk lande på våre steder ute i havet uten personell til sted, sier dronesjef Alexander Blokhus i Equinor.På UAS Norways arktiske dronekonferanse var Alexander Blokhus, som formelt er rådgiver for lufttransporttjenester i Equinor, svært tydelig på det store selskapets behov fra dronebransjen.
– Vi har en klar målsetting om å fly flere hundre kilos laster innen de neste fem årene med dronesystemer ut til våre steder ute i Nordsjøen, sier Blokhus.
Den arktiske dronekonferansen foregikk tirsdag i kalde omgivelser, i et telt deltakerne selv satte opp, da de først ble del av en evakueringsøvelse sammen med Sysselmesteren på Svalbard.
Hadde lytterne på kne
Blokhus fortalte om Equinors behov foran en dronebransje, som for anledningen satt på gulvet i et telt. Etterpå utdypet han sine oppfatninger med Dronemagasinet.
– I dag har jeg inntrykk av at produsentene jobber mye med teknologi, og mindre med kundebehovet, sier Blokhus.
Han nevner tre sentrale mangler i dronebransjen, som må utvikles.
For det første savner han standardisering.
– De fleste droneselskapene vi er i kontakt med, sier at «her gjør vi alt fra a til å: Vi lager våre egne batterier, vi bygger vår egen avionikk, vi lager våre egne radiosendere» og så videre.
Dette vil Blokhus til livs.
– Standardisering er viktig. Det er veldig vanskelig å integrere ulike systemer i ett sentralt operasjonssenter hos oss.
Vil bidra i investering
Når bransjen utvikler felles standarder, er Blokhus klar på at Equinor også vil delta i utvikling av infrastruktur for landingssystemer og radiolinker.
– Med våre krav til sikkerhet vil vi aldri bli fornøyd hvis vi er avhengige av satellittlinker.
Dermed er det klart at Equinor er klare til å investere, ettersom selskapet ute i havet har flere hundre potensielle landingssteder, fordelt på plattformer, skip og vindparker.
Må fly autonomt
Men selv store og seriøse selskaper har foreløpig svært begrenset flytid å vise til.
– Seriøse selskaper som Airlift Solution har kun hundre flytimer. Det er for lite sier de, og vi er enige. Andre velprøvde systemer har behov for å ha lokale piloter på plass når de skal lande dronen ute i havet. Det går ikke med alle våre flere hundre mulige landingssteder. Vi kan ikke sende ut to eller tre teknikere eller piloter flere dager i forkant. Vi har nemlig et sterkt ønske om å kunne fly ut eller returnere trygt hvis været tilsier det, til våre steder. Dermed må dronene ha en rekkevidde på 350 kilometer og mer, sier Blokhus.
– Dette har dere behov for?
– Hvis dette var en tjeneste vi kunne ut og kjøpe i dag så hadde nok vi gått til anskaffelse.
– Dere er klare, men ikke bransjen?
– Ja, bransjen er ikke moden nok. Dronene har ikke bæreevnen, sikkerheten og rekkevidden vi trenger.
– Hvor mange kilo bør bransjen klare?
– Vi vil trolig starte i det små, fra plattform til plattform eller plattform til skip. Kanskje mellom 5 og 10 kilo, og raskt bør dette bygges ut til 50 kilo. Vi har en klar målsetting om å fly flere hundre kilo innen de neste fem årene med dronesystemer ut i havet, sier Blokhus.