Slik ser luftrommet Equinor skal bruke droner til å operere i. Det er det droneselskapet, Skyports som står bak flyvningen de neste månedene. Foto: IPPC.no

Equinor åpnet fjernstyrt dronesenter. Skal spare over 100 millioner

Equinor har startet regulær droneflyvning mellom sine installasjoner. Vil spare flere hundre millioner kroner ved å bruke droner.
Hans O. Torgersen

Fredag presenterte Equinor sin formelle åpning av fjernstyrte droneoperasjoner til Tampen-området. Den fjernstyre operasjonen foregår fra Equinors sine lokaler i Bergen, mens flyvningen skjer offshore. Frem til nå har selskapet fløyet fler enn 40 ganger mellom installasjonene offshore. Flygningene har pågått siden månedsskiftet august/september, men vært planlagt over lang tid. Det har vært en omfattende runde med planlegging av luftrom og tillatelser for den Irske operatøren Skyports.  

Det som skjer nå er daglige flygninger mellom plattformer og installasjoner i Tampen-området, i havet vest for Bergen. Ved behov flyr man også mellom Mongstad på fastlandet og feltet. 

Under åpningen fredag sa Konserndirektør for Teknologi, digitalisering og innovasjon, Hege Skryset, at selskapet vil spare over hundre millioner på satsningen.

På Mongstad er det lagret utstyr på forsyningsbasen i tilfelle det skulle dukke opp akutte behov offshore. Allerede under testene har behovet for droner vist seg å være være gjeldende. Flere deler som har vært tidskritiske er blitt transportert ved hjelp droner mellom Equinors lokasjoner. Disse transportene ville tatt opptil to dager med skip

Ifølge Equinor tar det to timer for dronen av typen  å fly fra Mongstad til Gullfaks A på Tampen-området. Flygingen deles opp i to etapper. Første etappe er fra Mongstad til  Troll A. Med en marsjfart på 60 knop (111 km/t) tar dette en time. 

På Troll A byttes batteriet på den 25 kilo tunge VTOL-dronen før flyr en time til, og lander på Gullfaks A.

Dronen går inn for landing på Ekofisk C. FOTO: Chris T. Johansen / Equinor

«Vi har her tatt i bruk det aller siste av teknologi innenfor luftfart, for å forberede oss for fremtidens operasjoner», uttaler pressetalsperson Gisle Ledel Johannessen i Equinor til Dronemagasinet.

Det er altså trolig første gang i verden at droneoperasjoner av denne typen og omfang finner sted i et luftrom der det samtidig skjer helikoptertransport, blant annet av mannskapet mellom installasjonene til havs og fastlandet.

Det er helt avgjørende for dette prosjektet at man sørger for at luftrommet, der helikopter og droner opererer samtidig, er fullstendig sikkert. For å få til dette har Equinor sammen med Avinor utviklet det som trolig er verdens første såkalte UTM-område offshore (Unmanned traffic management).

Med norsk teknologi fra Kongsberg har Equinor etablert et av verdens mest moderne operasjonsrom for kommersielle droneoperasjoner, hvor dronene offshore styres av piloter på land. Lignende installasjoner finner du på Avinor sine 11 fjernstyre tårn som styres av en felles i en felles sentral i Bodø.

Equinor forteller at droner vil bli brukt til småleveranser og hasteleveranser fra land til plattformer og båter på norsk sokkel. Operasjonssenteret for flygende droner er etablert på Sandsli i Bergen, mens dronene vil ha base ved Mongstad i Alver kommune. 

Slik ser det ut på det fjernstyrte kontrollsenter til Equinor. Her sitter piloten fra Skyports og kontroller til enhver tid aktivisten på Tampen-området hvor droner operere. Foto: Anders Martinsen

Selskapet som benyttes i pilotprosjektet i år er Skyport, som har flere droneoperasjoner knyttet til logistikk, blant annet i Singapore hvor de bruker droner til logistikkoperasjoner mellom skip og land. Det er Skyports piloter som styrer dronene fra operasjonsrommet i Bergen. Equinor-personell overvåker alle operasjoner fra operasjonsrommet på Sandsli og håndterer dronene på plattformene offshore.

Ifølge NOTAM er det etablert en korridor fra Mongstad via Statfjord, Troll-plattformene og Tampen ut til til Gullfaks-plattformene A, B og C. Det er over 150 kilometer i rett luftlinje fra Mongstad til Gullfaks, men korridoren som er tegnet inn på kartene i IPPC er noe lenger.