For første gang:Droner overtar logistikkoppdrag fra helikopter i Nordsjøen
Selskapet Nordic Unmanned starter snart en testperiode med regulære, daglige flyvninger mellom plattformer i Nordsjøen for Equinor. Det blir ennå ikke flyvninger til og fra fastlandet.Equinor ser for seg en fremtid der droner spiller en viktig rolle i deres logistikkoperasjoner. I dag sender man pakker med helikopterne som uansett skal fly personell. Dronene vil gjøre pakketransporten uavhengig av disse.
– Vi har en klar målsetting om å fly flere hundre kilos laster innen de neste fem årene med dronesystemer ut til våre steder ute i Nordsjøen, har Alexander Blokhus, rådgiver for lufttransporttjenester i Equinor, tidligere uttalt til Dronemagasinet.
I dag sender Equinor pakker mellom fastlandet og plattformene sine, og mellom plattformene, med helikoptrene som frakter passasjerer. I fremtiden vil dronene kunne sørge for transporten av pakker uavhengig av helikoptrene.
– Det er nå i august som vi skal fly ute i Nordsjøen. Planen er at vi skal være offshore i flere uker og levere regulære, daglige tjenester, forteller Knut Roar Wiig, administrerende direktør i Nordic Unmanned.
Det blir ingen flyvninger fra fastlandet til installasjonene ute i havet, men den kommende testperioden markerer likevel en milepæl.
Første gang
– Dette er første gang noen leverer en slik type tjeneste offshore. Vi er verdensledende i det vi gjør. Det er ikke enkelt å ta droneteknologien til neste nivå, så det er veldig spennende.
– Hvor mange plattformer skal dere fly på?
– Tre: Gullfaks A, B og C. I denne omgangen er det en tjeneste mellom plattformene som man ellers ville brukt helikopter eller fartøy til.
– Vet dere når dere kan fly mellom fastlandet og plattformene i Nordsjøen?
– Det skjer ikke i 2022. Nå er fokus på å vise nytteverdien av transport mellom en sentral plattform og andre installasjoner i området. Det er en viktig del av prosessen.
Equinor vil gå foran
– Utviklingen går raskt. Vi ser et enormt potensial innen droneteknologi som kan forandre måten vi opererer på, både under og over havoverflaten. Equinor har som mål å gå foran i bruk av ny teknologi på norsk sokkel.
Det sa Arne Sigve Nylund, Equinors konserndirektør for utvikling og produksjon Norge, i 2020 i en pressemelding etter den første testflyvningen fra fastlandet ut til Troll-feltet, en strekning på 80 kilometer..
– Vi er veldig positive og ser store muligheter med denne teknologien, både når det gjelder mindre co2-utslipp og en ny kapasitet i logistikkapparatet vårt, sier Alexander Blokhus, rådgiver for lufttransporttjenester i Equinor til Dronemagasinet.
– Vil droner erstatte noe av bruken av helikopter i Nordsjøen?
– Vi ser ikke at bruken av droner vil ha stor innvirkning på aktiviteten med helikopter eller fartøy.
Blokhus sier videre at det er mange mange områder som droner kan brukes på som passer inn i Equinor sin strategi.
– Det er et spennende område for oss, da droner er noe som kommer i tillegg til våre etablerte logistikkløsninger .
Stor aktør
Nordic Unmanned har vokst til å bli en stor aktør på dronemarkedet i hele Europa. Deres droner flyr blant annet overvåking i både Gibraltarstredet og Den engelske kanal.
– Vi er blitt en ganske stor virksomhet etter hvert, vi er blant de største rendyrkede dronevirksomhetene i Europa, målt etter omsetning, sier Wiig.
Flere artikler om dette temaet: