Dronene blir mindre og smartere
Hva preger trendene for dronene i år? Vi dro til verdens største elekronikkmesse, CES i Las Vegas for å finne svaret.– Det mest interessante når det gjelder droner i 2017, både til privat og profesjonelt bruk, er økt brukervennlighet. Det kommer til å utvide markedet for droner fremover, sier Adam Lisberg, talsmann for det kinesiske teknologiselskapet DJI, som er den dominerende leverandøren av droner på verdensbasis. Vi møter ham på CES – verdens største elektronikkmesse i Las Vegas, Nevada. DJI står blant annet bak super-suksessen Mavick, og Lisberg trekker frem den sammenleggbare Pro-utgaven som et eksempel på hvordan dronene blir enklere å håndtere.
– Jo lettere dronen er å bruke, jo enklere blir prosessen med å anskaffe seg en drone, lære å bruke den, få den opp i lufta og behandle dataen vi henter ut derfra. Og etter hvert som vi utvikler enda bedre teknologi som gjør det lettere å operere en drone, så vil flere mennesker bli interesserte, sier Lisberg. Sikkerhet Hans DJI-kollega Brendan Schulman, som er ansvarlig for selskapets globale marked, peker på en av hindringene bransjen står overfor.
– En utfordring nå er å få offentlig aksept for droner. Det har vært en del negativ presseomtale, knyttet til sikkerhet og personvern. Mye av den omtalen har vist seg å være basert på misforståelser. Som en konsekvens av denne mediedekningen er det blitt fremmet en del politiske forslag, også i Europa. Vi prøver hardt å utdanne lovgiverne om hva teknologien egentlig er, og hva de reelle risikoene er. Vi ønsker at det skal være et fornuftig regelverk som tillater folk å gjøre spennende ting med droner. Lisberg sier at spesielt førstegangsbrukere er interesserte i hvordan kan man kan operere en drone trygt og lovlig. Han forteller at DJI stadig utvikler sikkerheten.
– Blant annet jobber vi med å gjøre funksjonen med «obstacle avoidance» enda mer effektiv. Vår Phantom 4 Pro har nå for eksempel «obstacle avoidance» både foran og bak, i tillegg til infrarøde sensorer på sidene. Denne trenden vil også fortsette. På lengre sikt: Det er mye snakk om å lage et enhetlig trafikkstyringssystem, slik at tradisjonelle fly og droner kan oppdage og unngå hverandre. Behovet for et sånt system er så stort at det vil bli tatt i bruk før eller senere. Når det er på plass vil folk forstå at det å fly en drone er en trygg aktivitet, så lenge det blir gjort riktig, sier Lisberg. Kritikk Han forteller også at teknologien gjør det stadig lettere å lage en drone som etter hvert vi bli som et vanlig arbeidsverktøy.
– Den forretningsmessige fordelen ved å integrere luftfartøy i arbeidsflyten, er veldig tiltalende. Hvis du er landmåler eller entreprenør, hvis du har et byggefirma eller er i eiendomsbransjen, så vil du innse at dette er en ressurs du virkelig kan dra nytte av.
– Noen mener DJI ikke tar tilstrekkelig ansvar når det gjelder å utnytte teknologien i forbindelse med for eksempel redningstjenester?
– Det er jeg uenig i. Det er ikke vår oppgave å utvikle de beste bruksområdene for landbruk, inspeksjon eller redningstjenester. Andre aktører har drevet med det i lang tid, og de samarbeider med oss. De har kunnskapen om hva disse markedene trenger, og vi har droneekspertisen, sier han. DJI har hatt stor suksess med sin Mavick-drone, men har også fått kritikk for dårlig leveringsevne og kundebehandling.
– Vi fikk oppfylt alle ordrene fra nettbutikken vår, og vi fikk fraktet produktene til våre forhandlere og distributører. Men det var litt turbulent i starten, fordi den nye modellen krevde nye samlebånd og produksjonsteknikker, og det tok lengre tid enn forventet. Folk ville trolig ikke merket det, hadde vi ikke blitt overveldet av den voldsomme etterspørselen. Vi klarte rett og slett ikke å henge med, sier Lisberg. Tar opp konkurransen DJI kontrollerer nærmere 70 prosent av konsumentmarkedet på verdensbasis. En av hovedkonkurrentene er Yuneec, også fra Kina, representert på CES av Frank DeMartin. Politi og brannvesen bruker selskapets Typhoon H-modell, og han forventer også at deres nye H520-heksikopter vil få lignende bruksområder.
Våre droner vil kunne ha flere stereokameraer, og derfor ha dybdefølelse som menneskelige øyne, faktisk litt bedre fordi de sitter lengre fra hverandre. Kombinert med andre sensorer gjør de det mulig å lokalisere en hindring, stoppe hurtig, og forstå og gjenkjenne objekter. Adam Lisberg, DJI
– Bruk av droner i forbindelse med inspeksjoner av bygg og broer, og politi- og redningstjenester er veldig spennende, sier DeMartin Med selskapets Breeze-produkter vil Yuneec også ta opp konkurransen med gigantene. Selskapet henvender seg med dette produktet til de som ønsker en drone i et litt lavere prissegment
– Dette er en drone som er mer tilgjengelig for den gjennomsnittlige forbruker, vi kaller den «the flying camera». Det er sikkert og det er sosialt – man kan umiddelbart dele bilder, det er høy kvalitet 4K og det er lett å bruke, man kan bruke telefonen til å operere dronen. Med den type produkter tror vi at vi kan utvide markedet. DJI har skapt et fint marked, men potensialet er så mye større, sier DeMartin.
– Det er mange harde konkurrenter?
Et tøft marked?
– Ja. Det er ikke en bransje for de med svakt hjerte. Men Yuneec har eksistert siden 2000, så vi er ikke nybegynnere. Vi er relativt nye i dronebransjen, men vi har vært i luftfarten lenge, sier DeMartin. Dårlig lys og støy Autel Robotics er en annen mektig aktør i droneindustrien. Selskapets amerikanske direktør, Steve McIrvin, sier til Dronemagasinet at selskapet jobber hardt for å gjøre dronene lettere å bruke. – Den avgjørende måten å gjøre det på er innebygd objektgjenkjennelse.
Våre droner vil kunne ha flere stereokameraer, og derfor ha dybdefølelse som menneskelige øyne, faktisk litt bedre fordi de sitter lengre fra hverandre. Kombinert med andre sensorer gjør de det mulig å lokalisere en hindring, stoppe hurtig, og forstå og gjenkjenne objekter. Så vi bruker mye datakraft på dette, det er en stor greie for 2017. Han tror den største veksten for Autel i dronemarkedet ville komme i det semi-profesjonelle markedet. Og sensorteknologi er en av McIrvins favorittemaer.
– Det å kunne se bedre i dårlig lys er viktig. Du kan nå få et fritak fra regelen mot flyving om natta hvis du søker til FAA (Det amerikanske luftfartstilsynet, journ.anm) og vi tror at det vil bli en mer automatisk prosess etter hvert. Derfor vil vi gjøre det mulig å ta gode bilder med lite lys. En ting som er viktig for lite lys, og også støy, er den digitale bildebehandlingen. Og den har vi oppgradert for de nye modellene. Spesielt på video er støyen blitt dramatisk lavere. Sensoren og signalprosessoren jobber sammen for å redusere støy og gjøre bildet skarpere, sier McIrvin.