Bilde fra første inspeksjon av fakkelen på plattformen i Ghana, med Stian Bergers Matrice 210 RTK.
Foto: Airlift Solutions (alle bilder)

Droneinspeksjon i Ghana: – Turen var et eventyr

Også internasjonale kunder ser verdien i dronen som verktøy, forteller Stian Berger i Airlift Solutions, som nylig kom hjem fra inspeksjonsoppdrag i Ghana.
Jan Frantzen

Mens det fortsatt er vinter og kaldt i Norge, står Stian Berger på en lekter under stekende sol i Ghana. Han er iført fullt sikkerhetsutstyr – kjeledress, hjelm, hansker, og vernestøvler, mens temperaturen kryper opp mot 40 grader. Dronen Berger sender ut er en Matrice 210 RTK. Destinasjonen er en flytende oljeplattform på Jubilee-feltet – en såkalt FPSO, seks mil utenfor Afrikas vestkyst.

– Turen var et eventyr, med en ny kultur og nye mennesker. Men det er klart været kunne være en utfordring. Sandstormer og sterk varme, det merkes når man kommer fra norsk vinter, sier Berger, som er operativ leder for Airlift Solutions.

LES OGSÅ: Slik kan drone-Norge bidra i koronakrisen

Nye muligheter

Stian Berger, operativ leder for Airlift Solutions, i varmt utstyr i høye temperaturer.

Airlift Solutions utfører inspeksjonsoppdrag offshore, blant annet på norsk og britisk sokkel. Nå har de altså utvidet virksomheten til det afrikanske kontinentet, og en kunde som er en av de største operatørene innen olje og gass i Ghana.

– Det kreves en del å komme i gang i et nytt land, men vi har gjort jobber for store selskaper internasjonalt, som har vært fornøyde med oss og anbefalt oss videre, sier Berger, som har bakgrunn fra Avinor og tradisjonell luftfart. Det spilte positivt inn da sertifiseringen i Ghana skulle foretas. Da Berger reiste ned i slutten av februar, tilbrakte han halvannen uke i hovedstaden Accra for å få nødvendige godkjennelser, før han fikk reise offshore.

– Det er mye papirarbeid og tillatelser som skal på plass. En norsk sertifisering betyr ingenting i Ghana, man må ha godkjennelse i hvert enkelt land man skal operere i. Vi måtte sikkerhetsklareres av myndighetene, få toll- og importtillatelser, tilpasse operasjonsmanualene og gjennomføre praktisk eksamen med det ghanesiske luftfartstilsynet. Nå er vi sertifisert i Ghana, og operatørene i området kjenner til oss. Hvis vi kan operere fra lektere eller forsyningsbåter, kan vi også flytte oss mellom ulike anlegg uten helikopter. Det gir nye muligheter, sier Berger til Dronemagasinet.

Koronatiltak

FPSO-en med støttefartøy og andre arbeidsfartøy utenfor kysten av Ghana.

Mye har skjedd siden februar, og koronatiltak preger i dag store deler av verden. Da Berger ankom Ghana, var det kun noen få registrerte koronatilfeller i hele Afrika. Likevel var ghanesiske myndigheter svært opptatt av smittevern.

Vi kan gjøre alle inspeksjoner fra avstand, slik at vi unngår potensiell smittespredning til rigger eller plattformer

– Jeg bodde på en lekter som holdt seg utenfor plattformens sikkerhetssone, og alle fakkelinspeksjonene ble gjort herfra. Vi sørget for å aldri samle de involverte fysisk, og tok generelt forholdsregler med tanke på smittevern. Det ble satt pris på, og dette er også grunnen til at vi nå får adgang til skotsk sektor i disse koronatider. Vi kan gjøre alle inspeksjoner fra avstand, slik at vi unngår potensiell smittespredning til rigger eller plattformer, forteller Berger, som legger til at forholdene i Ghana krevde god sendestyrke på utstyret, og påpasselighet med hensyn til drone og batteri i den høye temperaturen.

Matrice-dronen som ble brukt til operasjonene i Ghana.

Inspeksjonsoppdraget i Ghana ble gjennomført på en uke. Neste steg da er å få den innsamlede dataen evaluert. Airlift Solutions har et inspeksjons-software hvor utviklingen kan følges over tid, og i tillegg samarbeider de med selskapet Flare Life når det gjelder databehandling.

– I dette tilfellet hadde jeg et avslutningsmøte med kunden, hvor jeg kort presenterte resultatet. Så er det Jonathan Miles i Flare Life som utarbeider rapport i etterkant. Han er ekspert på flammetårn, og har over 20 års erfaring på området, sier Berger.

Droner i alle oppdrag

I Ghana måtte Berger forholde seg til en helt annen kultur enn i Norge. Det synes han på mange måter var positivt.

Dronen er helt klart vårt viktigste verktøy

– Mange tenker kanskje at det må være litt «texas» å fly i Ghana, men det er faktisk strengt der. Det er noe vi har etterlyst i Norge også, hvor det er veldig enkelt å få seg en lisens til å gjøre en jobb med drone. Da vi møtte myndighetene i Ghana var det krav til gjennomgang av operasjonsmanual sammen med luftfartstilsynet, den sivile luftfarten og nasjonal sikkerhetsmyndighet, i tillegg til praktisk eksamen. Det viser at de tar dette på alvor, og at de som får lov til å holde på er seriøse aktører, sier Berger.

Helipaden på lekteren, hvor Berger bodde og jobbet fra.

– Er det noen forskjell på hvordan droner blir ansett som verktøy av kunder i ulike deler av verden?

– Nei, egentlig ikke. At droner er et godt verktøy enes det om på lik linje i alle land og sektorer hvor jeg har fløyet. Det som skiller er hovedsakelig prosedyrene og regelverket man må forholde seg til ved ulike installasjoner, anlegg eller land, sier Berger,

– Hvor viktig vil du si at droner er blitt som verktøy i deres operasjoner?

– Dronen er helt klart vårt viktigste verktøy. Vi bruker hovedsakelig droner i alle våre inspeksjonsoppdrag, men i noen tilfeller benyttes også helikopter som supplement. Airlift Solutions jobber med å utvikle en totalløsning innenfor logistikk med drone, og er stolte av å jobbe tett med Helsevesenet gjennom ulike prosjekter der målsetningen er å finne en totalløsning som er trygg, effektiv og miljøvennlig. Dette er fortsatt på prosjektstadiet, men målsetningen er jo helt klart at droner også her blir en svært viktig del av våre operasjoner.

Karantene

Mange sertifiseringer og tillatelser må på plass for å fly i Ghana. Her tar Berger droneeksamen hos nasjonale luftfartsmyndigheter.

Airlift Solutions hadde planlagt flere inspeksjoner i norsk sektor og britisk sektor fremover, i tillegg til oppfølging i Ghana. Foreløpig er mange av oppdragene på vent.

– Jobbene er der, spørsmålet er bare hvordan vi skal løse det slik situasjonen er nå. Vi håper å komme over til britisk sektor i månedsskiftet april/mai. Det krever at vi har nødvendige helsepapirer for å komme inn i Skottland, og at inspeksjonen kan bli gjort fra båt, slik at vi slipper å gå ombord på riggen. Rett over påske har vi også vår siste sertifiseringsrevisjon for ISO 9001-godkjenning, og når den er på plass åpner det seg flere muligheter, sier Berger, som måtte tåle et par uker i karantene etter Afrika-turen.

– Da jeg ankom Ghana var det kontroll før man fikk gå ut av terminalen. Det var desinfisering, temperaturmålinger og militære med skjemaer som måtte fylles ut. De samme prosessene måtte vi gjennom før vi gikk inn i offentlige bygninger, på tross av at det ikke var et eneste bekreftet koronatilfelle i Ghana. Da jeg skulle hjem var det ingen andre enn de med flybillett som fikk gå inn i terminalbygget på flyplassen. Etter å ha landet på Flesland møtte jeg ingenting som hadde med korona å gjøre, men jeg måtte i karantene. Det betydde to uker med hjemmekontor. Det gikk helt greit, og jeg er frisk og rask, konstaterer Berger.