God nyhet for dronebransjen:DJI Mavic 3 først i verden med C-merke
Mange norske droneoperatører har investert i DJIs Mavic 3-drone, men har fryktet at den viktige godkjenningen C1 ikke ville komme. Nå kan de slappe av og vente på oppdatering av programvaren.Torsdag sendte DJI ut en pressemelding der de forteller at C1-godkjenningen er på plass for Mavic 3. DJI er det kinesiske selskapet som er verdens største produsent av konsumentdroner.
Det blir dermed tillatt å fly Mavic 3 å fly i nærheten av folk, også de som ikke er involvert i operasjonen og ikke har gitt samtykke på forhånd.
– C1-merking betyr at en godkjent tredjepart har verifisert at dronen oppfyller en del sikkerhetskrav i det felleseuropeiske regelverket. Dermed er det lov å fly nært utenforstående personer, forklarer Hans Petter Heimro, flyoperativ inspektør i Luftfartstilsynets seksjon for ubemannet luftfart.
Remote ID
C1-merkingen innebærer også at dronen blir utstyrt med fjernidentifikasjon – «remote ID».
– Det betyr at dronen kringkaster blant annet operatørnummer og posisjon, som alle i nærheten kan plukke opp med smarttelefonen sin, sier Heimro.
C1-godkjenningen er en viktig nyhet for alle som bruker Mavic 3 og flyr etter de felles europeiske reglene for åpen kategori. Inntil nå har man måttet fly etter reglene i underkategori A2, som har en minsteavstand på 50 meter til personer som ikke er involvert i operasjonen.
I tillegg gjelder 1:1-regelen i A2. Det betyr at hvis du flyr 60 meter over bakken, så er minimumsavstand til personer 60 meter, 70 meter over bakken gir 70 meters avstand og så videre.
Med C1-godkjenningen kan man altså fly etter de mindre strenge avstandskravene i underkategori A1. «Ingen flyging over utenforstående personer», heter det i Luftfartstilsynets kortversjon av reglene.
OBS: Du kan fly Mavic 3 etter reglene for A1 først etter at din drone har fått nødvendig oppdatering av programvaren. Denne oppdateringen vil bli tilgjengelig «senere i år», ifølge DJI.
– Hva betyr dette med C1-godkjenning for droneoperatørene?
– Det betyr at den kan flys i underkategori A1, selv om den er ganske tung, nesten 900 gram. Det blir mer fleksibelt for fotografer, sier Heimro i Luftfartstilsynet.
– Hva må man passe på, det er vel ikke fritt frem?
– For det første blir den ikke C1 automatisk, man nå oppdatere programvaren og få et merke fra DJI til å sette på dronen. Det er et krav at den skal være merket.
– Får man fly over folk med en C1-merket drone?
– Nei, men man kan fly inn til folk.
Lansert i november 2021
DJI har helt siden Mavic 3 ble lansert i november 2021 arbeidet for å få C1-godkjenningen, men prosessen ble sterkt forsinket fordi EU ikke hadde fastsatt hvilke standarder som måtte være oppfylt.
Mavic 3 er den første dronen i verden som får C1-godkjenningen. Sertifikatet er utstedt av TÜV Rheinland. I pressemeldingen skriver DJI at dette er et bevis på «DJI-teamets besluttsomhet og harde arbeid for å overholde den nye europeiske droneforordningen».
C1-godkjenningen er et bevis på at dronen tilfredsstiller visse krav i forhold til regelverket. Den gjelder i hele det europeiske økonomiske samarbeidsområdet, det vil si EU pluss Norge, Island og Liechtenstein.
Eiere av Mavic 3 har ikke bare ventet spent på denne godkjenningen, men også hvordan dette vil skje rent praktisk. Vil dronen måtte på verksted for en oppgradering? Svaret er altså nei. DJI vil sende ut en oppdatering av programvaren i dronen «senere i år». Først når maskinen er oppdatert, kan den flys etter C1-reglene i åpen kategori A1.
Usikker på hvilke regler som gjelder i åpen kategori? Denne tabellen er utgitt av Luftfartstilsynet: