Starter byggingen i slutten av åretLuftskip for transport av vinger til vindkraftverk
Nytt luftskip vil ha en løftekapasitet på 60 tonn. Kan bidra til mindre naturinngrep ved bygging av vindkraftverk.– I slutten av 2023 starter byggingen av luftskipet LCA60T i Frankrike, og den første flighten vil bli i 2025, forteller Pierre-Yves Fouillen, forretningsutvikler i franske Flying Whales’ avdeling i Nord-Amerika.
– Luftskip er ikke noe nytt, hva er det det nye med dette luftskipet?
– Innovasjonen i dag er bygge luftskipet i karbon, dekke det med et moderne stoff og fylle skipet med helium. Rundt om på skroget vil vi ha elektriskt drevne motorer med propeller som sørger for stabilitet og manøvrering.
Egenkapital på 1,3 milliarder
I fjor kunngjorde Flying Whales at de har skaffet seg kapital for 122 millioner Euro, ca. 1,3 milliarder kroner. Det gjorde at man kunne gå videre med planene om bygging av luftskipet, skriver Tech.eu.
En viktig innovasjon ved dette luftskipet er muligheten til å laste og losse mens luftskipet henger stille i luften. Det er ikke nødvendig å lande. Lasterommet er 96 langt, 8 meter bredt og 7 meter høyt.
– Hva er værvinduet for operasjoner?
– Vi opererer etter reglene for visuell flyging. Vi vil ikke fly i kraftig regn- eller snøvær, men vi kan motstå ganske kraftig vind, opp til ca. 13 meter i sekundet, slik som helikopter med underhengende last.
I dag finnes det bare noen få godkjente piloter for luftskip i verden.
– Vi må lære opp våre egne piloter. I dag finnes det bare et titalls godkjente piloter for luftskip i verden, og vi trenger noen hundre.
– Noen hundre?
– Ja, fordi vi vil produsere 160 luftskip de første syv til ti årene, så da trenger vi mange piloter.
Fra tømmer til turbinblader
Flying Whales ble startet for å frakte tømmer fra vanskelig tilgjengelige skogsområder til steder der det kan lastes over på lastebil. Siden oppstarten har fokus skiftet til noe helt annet.
– Den store blir kanskje transport av deler til vindkraftverk, og spesielt bladene til turbinene. De skal transporteres til stadig mer vanskelig tilgjengelige steder, der logistikken er et mareritt. I 2030 har bladene blitt mer enn 100 meter lange. De blir delt opp for transport, ikke 50:50 men typisk 80 og 20 meter. Det er stadig så stort at transporten blir en utfordring.
Flying Whales ønsker at deres tjeneste kan bidra til mindre avtrykk i naturen fra bygging av vindkraftverk. Fordi også de største delene, slik som bladene, kan flys inn, er det ikke nødvendig å bygge de omfattende anleggsveiene som man gjør i dag.
– Vi ønsker også å tilby våre transporttjenester til fjerntliggende steder, slik som i nordre Canada, der det bort mange tusen mennesker på isolerte steder uten helårlig veiforbindelse.
Også aktuelt for kraftbransjen
Selskapet har også planer om å tilby løftekapasitet også til energisektoren ved å løfte store master til anleggsplasser. Ved sin løsning kan de altså transportere og sette på plass master som i dag må transporteres ved helikopter, eller deles opp og kjøres stykkevis til anleggsområdet.
– I Nordsjøen har man planer om å bygge flere tusen vindkraftverk. Er dette et marked for dere?
– Dessverre vil ikke offshore være noe marked for oss, der vil skip fortsatt bli brukt. Offshore vil de bruke blader som er enda lenger enn på land. De gjennomfører allerede nå forsøk med blader på over 100 meter. Et blad vil veie mer enn halvparten av vår lastekapasitet. Presisjon er også et problem. Vi planlegger ikke for slike operasjoner.
– Fremtiden til luftfarten er ubemannet. Ser dere for dere ubemannede versjoner av luftskipet?
Usikkert om luftskipet noen gang blir ubemannet
– Oppførselen til luftskip i dag er ikke slik at de egner seg til å fly ubemannet, men kanskje en gang i fremtiden kan det brukes ubemannet til noen bestemte typer operasjoner. Men det er ikke noe vi planlegger for nå.
I 2023 vil Flying Whales bli delt i to, et produksjonsselskap med fabrikker i Frankrike, Canada og Asia. Det andre selskapet vil bli operatørselskapet.