Fra presentasjonen til Nikola Tufekcic, UTM-ansvarlig i Avinor, under SID forrige uke.
Foto:Avinor

Avinor: Nytt UTM system for droner kan være på plass slutten av 2025

Avinor er i sluttfasen med valg for fremtidens UTM system i Norge. Går det som planlagt er det på plass i slutten av 2025
Hans O. Torgersen

– Man må ha kontroll på både autoriserte og ikke-autoriserte droner, sa Tufekcic, som leder Avinors UTM-satsing, på SID-konferansen (Sikker integrering av droner) på Gardermoen i forrige uke.

UTM står for Unmanned Traffic Management, og Avinor ønsker at alle droneflyginger blir registrert for flysikkerhetens skyld.

– Jeg vil bare bemerke at Jan Otto (lederen for politiets antidronetjeneste, red.anm.) tidligere sa at drone-traffic management og droneovervåking henger sammen. Sånn ser vi også på det. Det er derfor vi ser på disse to tingene i sammenheng, sa Tufekcic da han åpnet sitt innlegg.

Avinor UTM-sjef, Nikola Tufekcic. FOTO: Rune Schlanbusch / UAS Norway.

 

Flere enn 13.000 Ninox-brukere

Han fortsatte med å vise tallene som forteller at Ninox Drone har passert 13.000 brukere og i år kommer til å komme godt over 25.000 flygninger i år.

– Dette er tall som vi har begynt å presentere i våre pressemeldinger sammen med fly- og helikoptertall, og det er for å vise luftfartsbransjen at dette er noe som kommer og vi har lyst til å få ubemannet luftfart sidestilt med bemannet.

Avinor og en ny leverandør jobber nå med å ut forme det nye UTM, som altså skal erstatte Ninox.

– Tidsplanen er sånn at vi tenker implementering i slutten av neste år med en overføring av eksisterende brukere av data til det nye systemet. 

Da Avinor skulle velge leverandør, var det tre hovedelementer man så på, fortalte Tufekcic.

– Det vi visste, er at vi trenger et verktøy som vi kan tilby lufttrafikktjenesten i Avinor flysikring, slik at det kan bruke det i tårnene sine til å ha en oversikt over hva som skjer i luftrommet rundt lufthavnen. Så ønsket vi å videreføre Ninox-verktøyet for droneoperatører, å levere et sett med tjenester til droneoperatørene.

Slik ser Oslo-området ut i Ninox Drone. Nikola Tufekcic i Avinor mener at det kan være vanskelig for droneoperatører å vite hvor man har lov å fly og hvor man ikke kan fly. Dette skal vises bedre i det nye UTM-systemet. FOTO: Skjermdump / Ninox Drone.

UTM på Hardangervidda

Utfordringen, ifølge Tufekcic, er at det er stor forskjell på droneoperatører.

– Vi har alt fra hobbypiloter, de skal ut og fly, og de kan utgjøre en risiko. De skal ivaretas, og så skal TV 2 og NRK ivaretas, og så skal Nordic Unmanned ivaretas med sine komplekse operasjoner. Så anskaffer man et system som ivaretar alle disse brukerne. Det er ganske komplekst. 

Avinor prøvde å finne noe som dekker flest behov.

Det nye UTM skal dekke absolutt hele landet, alle luftrom og alle lufthavner.

– Vi ønsker å ha være i alle Avinor-tårn. Og så ønsker vi, uavhengig av luftrommet, om det er på Hardangervidda eller et annet sted, at det skal være et sett med basistjenester som droneoperatører kan få. 

I dag er det vanskelig for droneoperatører å orientere seg om hvor det er lov å fly.

– Vi ønsker å ha et verktøy for droneoperatører som på en intuitiv måte viser hvor det er lov å fly, hvor det ikke er lov å fly.

Avinor ønsker å tilby droneoperatører et verktøy der det er lett å legge inn en droneplan.

– Et verktøy som gjør det mindre hassel å vise hvor man er og hva man gjør, sånn at det ikke oppleves som en vanvittig terskel for å gjøre fordi det er komplisert og man ikke forstår noe som helst, sa Tufekcic.