ATLANTERHAVSVEIEN I FORBUDSSONE: Per Kvalvik advarer mot å gjøre store mengder turister til droneforbrytere, på Atlanterhavsveien, som kan bli innenfor den nye søknadspliktige dronesonen utenfor Kristiansund.
Foto:Privat Per Kvalvik

Advarer mot droneregler:– Blir lovbrytere fra dag én

Atlanterhavsveien kan komme innenfor mulig ny søknadspliktig dronesone. Med opptil hundre turister som daglig flyr drone på den populære turistveien, advarer Per Kvalvik om konsekvensene av endringer i reglene.
Av Ole Dag Kvamme

– Avinor bør vurdere å flytte innflygingstraseen. Hvis ikke vil de nye forbudssonene skape lovbrytere  på Atlanterhavsveien samme dag de blir innført, advarer den erfarne dronepiloten Per Kvalvik (58) hos Snøhetta Data i Kristiansund.

Den svært populære Atlanterhavsveien er et yndet objekt blant norske og utenlandske droneturister: 8,3 kilometer asfalt over like gjennom havgapet ytterst på Nordmøre i Møre og Romsdal.

Med Luftfartstilsynets nye forslag om større nasjonale forbudssoner blir den spektakulære veistrekningen snart ulovlig å fotografere fra luften, med mindre man har søkt, betalt og fått tillatelse gjennom Ninox.

Les også: Se alle tjue kontrollsonene forslaget gjelder

Les også: Foreslår faste åpningstider og betaling

Les også: Gjelder 1,1 millioner nordmenn

Fakta

Luftfartstilsynet foreslår å erstatte søknadsplikt på 5 kilometers radius rundt de 20 største lufthavnene med betalt søknadsplikt i hele kontrollsonen, som er mange ganger større.

Det vil fortsatt bli mulig å fly i sonen, men da gjennom betalt søknad og registering gjennom Ninox.

På de rundt 30 mindre lufthavnene vil 5-kilometersgrensen opprettholdes ifølge forslaget.

Kan bare fly når tårnet er åpent

– For min egen del skal jeg klare meg. Jeg bruker allerede Ninox til å fly innenfor forbudssonen vi har i dag, siden Kristiansund allerede ligger innenfor 5-kilometersgrensen for flyplassen på Kvernberget. Men det er naivt å tro at turister vil kunne få registrere seg, søke og få betalt før de sender ut dronen langs veien.

ADVARER: Per Kvalvik i Kristiansund advarer mot å innføre søknadsplikt over Atlanterhavsveien uten andre tiltak. FOTO: Privat

– I sesongen hører jeg det er mellom 30 og 100 droner i lufta daglig, sier Kvalvik.

– Det er altså ikke lov til å fly utenom disse åpningstidene. Men turistene flyr hele døgnet. Dessuten endres de oppgitte åpningstidene hele tiden. Og når tjenesten er stengt, er Ninox stengt, og man får ikke fly, sier Kvalvik.

Ikke minst er Kvalvik opptatt av åpningstidene for trafikktjenesten, fordi han ikke får tillatelse til å fly med mindre tårnet er bemannet. Avinor oppgir at åpningstidene for Kristiansund Kvernberget til å være fra klokken 04:15 til 21 på hverdager, 08-15 til lørdager og 10 til 21 på søndager.

– Det er altså ikke lov til å fly utenom disse åpningstidene. Men turistene flyr hele døgnet. Dessuten endres de oppgitte åpningstidene hele tiden. Og når tjenesten er stengt, er Ninox stengt, og man får ikke fly, sier Kvalvik.

Vanskeligere å jobbe

Han får også selv et problem, fordi han gjerne tar oppdrag utenfor dagens 5-kilometerssone, når denne er utilgjengelig i Ninox. Med den store utvidelsen, frykter han det selv at det blir vanskeligere å gjennomføre arbeidet sitt, fordi åpningstidene ikke passer oppdragene.

Når det er sagt, er Kvalvik ikke imot strenge, gode kontrollregimer. Men han advarer mot innføring av regler som kan være vanskelige å følge.

– Skiltingen må bli bedre. I dag står forbudsskilter rundt omkring, men på Atlanterhavsveien trenger man åpenbart å skilte med de nye bestemmelsene i god tid i forveien, sier Kvalvik.

Avinor svarer

Dronemagasinet har sendt en rekke spørsmål til Avinor Flysikring AS. Vi har ikke fått svar.

  • Kilder i Avinor Flysikring opplyser muntlig at det er uaktuelt å flytte traseen, men at så godt som alle som registrerer seg og søker, vil få tillatelse til å fly – vel å merke i åpningstiden til tårnet.
    • – For vår del kan dronepiloter gjerne fly fritt utenom våre åpningstider. Da har ikke vi ansvaret for luftrommet. Men fordi dagens regler sier at de som bruker luftrommet utenom åpningstidene må kunne kommunisere på radio-frekvenser, innebærer forslaget at luftrommet blir stengt for droner når tårnet ikke er bemannet, sier en kilde i Avinor Flysikring.
    • Det er uklart hvordan man forventer at utlendinger skal forholde seg til Ninox og tårntjenestens åpningstid på Kvernberget og andre norske flyplasser.

 

– For vår del kan dronepiloter gjerne fly fritt utenom våre åpningstider. Da har ikke vi ansvaret for luftrommet. Men fordi dagens regler sier at de som bruker luftrommet utenom åpningstidene må kunne kommunisere på radio-frekvenser, innebærer forslaget at luftrommet blir stengt for droner når tårnet ikke er bemannet, sier en kilde i Avinor Flysikring.

Det her heller ikke klart hvilke tiltak som er planlagt med innføring av nye regler.