– Cash er nøkkelen, sier KVS Technologies
– Cash er nøkkel til lå skaffe flere flytimer, som er helt sentralt for å utvikle selskapet, sier daglig leder Cato Vevatne i KVS Technologies på UNC2021 i Sola kulturhus.– Vi er her for å sørge for sikkerheten til dine energileveranser, durer det på engelsk fra høyttaleren, når sjefen Cato Vevatne introduserer selskapet med en video i Sola kulturhus,
På svært kort tid har Nordic Unmanned i Sandnes blitt en stor leverandør av dronetjenester. På minst like kort tid har KVS Technologies fra Stavanger blitt en stor aktør for inspeksjoner av linjenettet.
På et par år har selskapet gått fra 30 til 300 ansatte, og bare i høst har selskapet tatt flere gigantsteg, med kontrakter for 600 millioner kroner i USA, oppkjøpet av Terratec og voldsomme investeringer.
Her er selskapets egen «skryte-video», for den som vil se hvordan selskapet markedsfører seg.
Tidligere i høst ble det klart at selskapet overtar Terratec, det norske selskapet med utspring kart folk hos Widerøe, som i dag er Europas største leverandør av geodatatjenester.
Terratec var et av verdens første firma til å investere i flybåren laserskanningsutstyr. Det opererer også hyperspektrale skannere og termiske kamera, opplyser selskapet på sine hjemmesider.
– Vi gjør strategiske steg for å oppnå vekst. Oppkjøpet og sammenslåingen med Terratec, gir kompetanse på prosessering av store i vanvittige formater, sa Vevatne.
Trenger mer utvikling
Han var ærlig på at droner fortsatt ikke samler like gode data som kameraer båret av helikoptre, slik at det gjelder å bruke rett teknologi til rett oppgave.
– Produktene er ikke like gode som man får med helikopter. Det må vi være bevisste på. Det beste utstyret trekker for mye strøm og gjør det for tungt til å ha i drone. Skal du fly over store områder, er det ikke sikkert droner er riktig verktøy i dag. Utviklingen med redusert risiko og økt nøyaktighet skjer gradvis, sa Vevatne.
Store investeringer
For å forstå veksten til KVS, er det bare å kikke på antallet flytimer, som altså er gjennomført med store investeringer, som koster mye.
Flere hundre tusen timer er lagt ned for å lage produktene selskapet nå selger. Så store investeringer lar seg ikke forsvare uten å ha en global strategi.
Som naboselskapet i Sandnes flere ganger har uttalt, kan man i bransjen altså ikke satse på organisk vekst, man må investere seg til nivåer for å ta markedet.
Fra 2020 har selskapet gått fra 700 timer flytimer, til 1.840 timer så langt i år, opplyser Vevatne.