Made in Norway
Norsk droneteknologi fikk stor oppmerksomhet på verdens største dronemesse.– Dette er en av de viktigste arenaene i verden å være på akkurat nå, og vi har hatt en overveldende respons, sier Bjørnar Fordal i norske Robot Aviation. Han slår fast at det er avgjørende for selskapet å lykkes internasjonalt, og forteller at Robot Aviation allerede har sine største marked utenfor Norge.
– Vi har hjertet vårt i Norge og det er der vi utvikler og tester teknologien, men det er markedene i Asia og Amerika som er de største for oss akkurat nå, sier Fordal. Store kontrakter Robot Aviation retter dronene sine mot flere bruksområder, blant annet inspeksjon, overvåking og redningsoperasjoner. Selskapet lager komplette systemer for profesjonelt bruk, og tilpasser disse til individuelle kunders behov.
– Det er sånn vi har lykkes med utility-energibransjen, som har vært en av de flinkeste til å innlemme og bruke den nye teknologien, sier nordmannen. Han forteller at selskapets store internasjonale nettverk har ført til betydelige kontrakter, som i det siste har løftet Robot Aviation til et nytt nivå.
– Vi har en leveranse til et land i Asia hvor vi skal levere 72 systemer av den største maskinen vår – et 180 kilos system med syv meter vingespenn, som er det største vi har. Dette har vært veldig viktig for oss som selskap, og har løftet oss frem raskere enn det vi hadde planlagt, forteller Fordal. Spennende bransje Selskapet har nå etablert seg på Grand Forks i North Dakota, og håper å få ut rundt fem systemer i USA i løpet av inneværende år.
– Til de norske firmaene som sitter på gjerdet og lurer på om de skal satse internasjonalt og delta på arrangementer som dette, hva vil du si til dem?
– Jeg synes man først bør delta som besøkende og samle informasjon, og legge en strategi før man stiller ut. Det er ingen hemmelighet at det krever ressurser å gå inn på dette markedet, men det å gå inn i USA vil kanskje kreve mer enn mange tror, ikke minst ressurser til å følge opp kundene. Men jeg vil si at det er en utrolig spennende bransje, og jeg oppfordrer unge talenter som ser etter en spennende bransje å være i, liker å jobbe med autopiloter, datalinker og fjernstyrte systemer, til å se på denne industrien.
Formelt amerikansk Arne Skjærpe er også på Xponential, og representerer nå Flir Systems, etter at amerikanerne kjøpte opp norske Prox Dynamix for over en milliard kroner i fjor. Nordmennene er kjent for sine bittesmå droner til militær bruk.
– Vi er her på utkikk etter relevant teknologi og mulige konkurrenter, som vi selvfølgelig holder et øye med, sier Skjærpe til Dronemagasinet.
– Er det gøy å kunne si «Made in Norway» når du står på en stand i USA?
– Ja, det er fortsatt veldig bra. Til tross for at vi nå formelt er et amerikansk selskap, vet vi at dette er laget og utviklet i Norge, og det er derfra det vil fortsette å komme. Verdier til USA Skjærpe ser på det som fordelaktig at selskapet nå er en del av Flir. – Det er stort og anerkjent selskap. Det er dessuten et amerikansk selskap, og det betyr at vi får tilgang til en kraftig teknologibase, utviklingspenger og et svært markedsapparat, så jeg ser mange fordeler.
Når det kommer til eventuelle kontraktssituasjoner, så er det av politiske grunner veldig viktig at vi
er et amerikansk selskap og at vi er med på å føre verdier tilbake til USA, sier Skjærpe, som også gleder seg over den norske progresjonen i bransjen. – Vi har sett innenfor den sektoren jeg jobber, altså forsvarssektoren, at flere nye norske nye selskaper prøver seg i USA. Vi, sammen med den etablerte organisasjonen for det norskamerikanske forsvarssamarbeidet på industrisiden (NADIC), er veldig glad for å
hjelpe disse selskapene, slik vi fikk hjelp da vi startet. Det var helt utslagsgivende for oss. Det positive med det amerikanske markedet er at volumene er store, og det kan bety veldig mye for selskapene.
Men det er et tøft marked også, du må ha gode produkter og vite hvilken strategi du skal ha her borte, og du må tenke langsiktig.
Samarbeider med konkurrenter Blant verdensnyhetene som står i kø i Dallas finner vi også Griff Aviation fra Sykkylven, som innvier den amerikanske delen av selskapet, Griff Aviation North America. Hans Førde sier at flere kraftselskap, vindturbinselskap og militære har begynt å vise interesse for produktet deres, som de for første gang viser frem på det amerikanske markedet.
Det som gjør Griffs modell spesiell er den store løftekapasiteten. Dronen blir spesialdesignet for å løfte alt fra materialer til komponenter for energisektoren.
– Vi begynner med en forholdsvis standard plattform og så må vi jobbe ut fra hva kunden skal bruke det til, hva slags behov han har, hvor mye som må løftes, hvor langt, og så videre. Det kan bli veldig tung utvikling av software for forskjellige tunge oppgaver dronen skal gjøre. – Når kan vi se for oss at den
første norskutviklede maskinen fra Griff er i lufta for en kunde?
– Det kan være om et halvt år. Det er mye utvikling som står igjen. Det er en innovasjonsprosess og sikkerheten kommer først. Vi må bruke lang tid på å teste og prøvefly for å være sikker på at vi får et ordentlig produkt, sier Førde. Til militær bruk Griff Aviation North America er et amerikansk selskap, hvor ti prosent eies av nordmennene.
– I starten vil vi produsere delene og sende dem til Florida, hvor de vil bli montert og satt sammen, testet og prøvd og flydd, og til slutt bli et amerikansk produkt. Når dette har kommet videre så vil de få egne maskiner i Florida, og da vil det bli produsert hundre prosent i USA, forteller Førde.
– På hvilket område ser du for deg at dronen blir brukt?
– I starten er militæret blant de som er mest interessert. De vil kjøpe inn droner og prøve dem ut, og se hva de kan bruke dem til. Så har du kraftselskap, og helikopterselskap som selger sine tjenester til andre.
De vil supplere sine tjenester med droner, avslutter Førde.