Slik så et skjermbilde av UTM-systemet i Australia ut for to år siden.
Foto:Astra UTM

Avinor valgte fransk leverandør av UTM for droner

Avinor har valgt det franske gigantselskapet Thales og dets datterselskap Astra UTM som leverandør av det nye trafikkstyringssystemet for droner.
Hans O. Torgersen

Valget av Thales er ikke offisielt kunngjort fra Avinor, men fremgår av en kunngjøring på anbudsplattformen Mercell.

Thales er et fransk forsvars- og elektronikkselskap grunnlagt i 2000. I dag har selskapet 81.000 ansatte i 70 land, deriblant Norge, om en omsetning på over 200 milliarder kroner.

Tidligere i år kjøpte Thales det fire år gamle selskapet Astra UTM, som blant annet har kontrakt med luftfartsmyndighetene i Finland om levering av UTM.

Nåværende UTM i live til oktober 2025

I utlysningsteksten for anbudet skriver Avinor at det nåværende UTM-systemet, som gir droneoperatører tilgang gjennom Ninox Drone til å søke om tillatelse til å fly i fem-kilometerssonen rundt 17 flyplasser, når slutten av sin levetid i oktober 2025. Det er ikke kjent om Avinor vil være i stand til å rulle dette ut på alle landets flyplasser samtidig.

Neste fase for Avinor er å implementere et nytt landsdekkende UTM-system, som gir tjenester i både kontrollert og ukontrollert luftrom, samt innenfor og utenfor U-roms luftrom.

– For å muliggjøre vekst i den ubemannede luftfartsindustrien, vil det nye systemet måtte gi noen, eller alle, felles informasjonstjenester også utenfor U-roms luftrom, skriver Avinor videre.

Avinor skriver i utlysningen at for å legge til rette for sikker og effektiv drift for droneoperasjoner i nærheten av disse flyplassene, kreves en løsning som yter tjenester til og kommunikasjon mellom droneoperatører og flytrafikktjenesten.

– Slike tjenester bør være svært automatiserte for å håndtere det økende antallet operasjoner, heter det.

BVLOS-operasjoner i stor skala

To av hovedmålene med det nye UTM er å sørge for sikker og effektiv håndtering av droneoperasjoner for lufttrafikktjenesten og gi en bedre situasjonsforståelse for alle operatører i luftrommet, både bemannede og ubemannede.

Avinor krever at systemet skal gjøre det mulig med avanserte BVLOS-operasjoner i stor skala.

Sist, men ikke minst, er kravet at systemet skal generere inntekter for Avinor.