Hangarskip til Oslo igjen – flyforbud i hele Indre Oslofjord
Fredag 1. november seiler det amerikanske hangarskipet USS Harry S. Truman inn Oslofjorden for et besøk i Oslo. Som sist gang et hangarskip var her blir det strenge restriksjoner for lufttrafikk og droneflyging i området.Luftfartstilsynet har etablert to restriksjonsområder. Det ene er i området der gigantskipet skal ligge ankret opp syd for Oslo sentrum, det andre gjelder i den trange Oslofjorden under innseilingen fredag morgen og formiddag.
Restriksjonsområde «Oslo» og «Indre Oslofjord»
Restriksjonsområdet som har fått navnet Oslo er markert med blå sirkel på kartet under, har en en radius på 0,5 NM (vel 900 meter) og går fra bakken/vannet opp til 3000 fot over middels havnivå.
Dette restriksjonsområdet gjelder fra fredag klokken 12 og til og med onsdag 6. november.
Restriksjonsområdet i Indre Oslofjord er markert med blå linjer på kartet under, og gjelder fra bakken/vannet opp til 2500 fot over middels havnivå.
Det er i dette området som hangarskipet og dets støttefartøy skal seile til Oslo. På det smaleste, mellom Oscarsborg festning og fastlandet i Drøbaksundet, er fjorden bare 560 meter bred.
– Det er trangt inn gjennom Drøbaksundet, så dette vil vekke oppsikt, sier viseadmiral Rune Andersen, sjef for Forsvarets operative hovedkvarter, i en pressemelding.
Restriksjonsområdet Indre Oslofjord gjelder fra fredag morgen klokken 7.30 til klokken 14 lokal tid.
Ikke militært forbudsområde
Da hangarskipet Gerald R. Ford var i Oslo i mai 2023, var det Forsvaret som etablerte militære forbudsområder. Det viste seg å være feil måte å gjøre det på og en svensk dronepilot som fløy i nærheten av hangarskipet ble i sommer frikjent i tingretten.
Tidligere denne måned trakk påtalemyndigheten anken til lagmannsretten og den frifinnende dommen er dermed rettskraftig.
Les mer: Militært forbudsområde var ugyldig
Tiltalen i saken var tatt ut fordi Forsvaret som hadde etablert et militært forbudsområde med hjemmel i Sikkerhetsloven:
Svenskens forsvarer, advokat John Christian Elden argumenterte i retten med at sikkerhetsloven § 7-5 ikke gir hjemmel for å fastsette luftfartsrestriksjoner. Hjemmelen for det finnes i luftfartsloven § 9-1a, og kompetansen til å fastsette luftfartsrestriksjoner ligger hos Samferdselsdepartementet v/Luftfartstilsynet, utenom i akutte tilfeller. Dette var retten enig i.
Denne gang er det Luftfartstilsynet som har etablert forbudsområdene gjennom «Forskrift om opprettelse av midlertidige restriksjonsområder i luftrommet i Oslo og Indre Oslofjord».
– Ikke utfordre restriksjonsområdet
– Ikke utfordre restriksjonsområdet, selv om det frister å fly droner nå, er oppfordringen fra daglig leder Anders Martinsen i UAS Norway.
Han peker på at hangarskipet som etter all sannsynlighet er utstyrt med teknologi for både å detektere droner og med mulighet for mottiltak.
– Jeg forstår det er en hendelse som ville gitt meget gode bilder, men jeg foreslår å unngå å bruke flygende kamera denne gangen, sier Martinsen til Dronemagasinet.