Nå kan du ta «drone-lappen»!
Dan Richard Isdahl-Engh var en av de første som stod i køen på Drøbak trafikkstasjon da den åpnet 2. januar 2017 for å ta drone-lappen – her er hans egen historie fra e-eksamen.Fra 31.01.2017 skal alle operatører i RO2 og RO3 ha avlagt e-eksamen hos Statens Vegvesen. Så mange som 6 000 piloter kan i disse dager ta «drone-lappen». Jeg anbefaler alle operatører, uansett kategori å avlegge denne eksamen, som del i det viktige holdningsskapende arbeidet bransjen og UAS Norway jobber for.
Kø for å ta e-eksamen
Trafikkstasjonen åpner tidligere i dag, men registering for oppmelding startet ikke før 09.00 på Drøbak trafikkstasjon der et titall nervøse kandidater ventet på å få avlegge eksamen. Etter litt frem og tilbake med datasystemene ble jeg først ut og fikk forklart reglene som gjelder for avlegging av eksamen på trafikkstasjonen. En hyggelig inspektør anviste meg et eget oppbevaringsskap der verdisakene som mobiltelefon og smartklokker kunne oppbevares under hele eksamen. De hadde litt problemer med selve innloggingen på datamaskinen jeg fikk benytte under eksamen, men etter litt frem og tilbake var eksamenen klar til å avlegges.
Litt oppstartsproblemer
I en uformell konkurranse jeg har hatt med Tomas Moss, daglig leder hos Orbiton skulle vi se hvem som ble først ute med godkjent eksamen. Klokken 11.27, ringer telefonen og en fornøyd Tomas kan fortelle meg at eksamen gikk veldig bra. Han forteller at også på Trafikkstasjonen i Vestfold var det noen oppstartsproblemer i forbindelse med eksamen. Han fortelle at samtidig at spørsmålene ble opplevd som relevante i forhold til Luftfartstilsynets portal, men at det er en klar fordel å ha lest litt utenom selve kurset. Det var særlig på spørsmålet om Havarikommisjonens rapporter og hvor disse ble publisert som gjorde han usikker, men blir lettet når jeg forteller at svaret hans aibn.no er det korrekte svaret (Accident Investigation Board Norway). Luftfartstilsynet tillater inntil 10 feil på eksamen, som består av 40 spørsmål og du får ikke vite etterpå hvilke som eventuelt ble galt besvart.
Hva er rett svar?
Selv opplevde jeg at spørsmålene varierer veldig i vanskelighetsgrad, og krever at du nøyer setter deg inn i hva de faktisk spør etter. Alle spørsmålene er «multiple choice» og man har minimum to alternativer som man ved første øyekast kan se at er helt feil. Jeg kan røpe at jeg flere ganger var usikker på svarene, men ofte viste det seg at spørsmålet var stilt omvendt – altså hvilken påstand som var gal. Det viktigste med hele eksamenen er å sørge for å kunne «stammespråket», spørsmålene krever at du vet forskjell på AGL og AMSL (AGL er bakkehøyde og AMSL er høyde over gjennomsnitt havnivå), det stilles mange spørsmål som relaterer seg til andre mer operative spørsmål som eksempelvis solskivens høyde under horisont i forbindelse med fastsettelsen av tussmørke. Denne eksamen er svært viktig for bransjen og er det første skrittet i riktig retning. Jeg vil også påpeke at UAS Norway jobber aktivt for at Luftfartstilsynet skal pålegge e-eksamen for RO1 operatørene, da den ivaretar basiskunnskapen som er et absolutt minimum for hva en operatør bør kunne for man flyr RPAS. Dette er en svært viktig del av en proaktiv RPAS lovgivning som bør regulere operatørene slik at det fremmer industrivekst og sikrer arbeidsplasser i Norge.
Les nettkurset nøye!
Når det gjelder forberedelser vil jeg anbefale alle å gjennomgå kurset til Luftfartstilsynet nøye, har du i tillegg et flysertifikat eller mikroflybevis bør det meste dette spørres etter være veldig greit å besvare. Har du ikke luftfartbakgrunn kan man med fordel vurdere et kurs for å forberede deg best mulig til e-eksamen. Det viktigste er å være godt forberedt. Videre bør du ha en god oversikt over regelverket, inkludert SERA og motorferdselreglene og så videre.
Har du tidligere gjennomført noen av luftfartstilsynets prøver vil mye av dette være kjent stoff og ligger på nivå med teorikravene NLF stiller til mikroflygere. Det er heller ikke umulig å få alle spørsmålene rett, men krever at du setter av tid til å lese nøye gjennom hvert spørsmål. Avslutningsvis kan jeg fortelle at alle kandidatene som avla prøven samtidig med meg her på Drøbak trafikkstasjon, besto og at romjulens lesemaraton definitivt var verdt det.