Skjermbilde fra videoen som Woldcam laget fra testen de gjennomførte sammen med brannvesenet i Rogaland.
Foto:Woldcam

Woldcam testet sammen med brannvesenet:Så lett kan dronebatteriet begynne å brenne

At dronebatterier er brannfarlige vet de fleste. Men hvor mye som skal til før de begynner å brenne, ønsket Woldcam og brannvesenet å finne ut.
Hans O. Torgersen

– Vi var nysgjerrige på brannfaren ved dronebatteriene vi bruker, og da flere av våre DJI Inspire 2-batterier var defekte, så vi muligheten for å teste dette sammen med brannvesenet, forteller Ørjan Richardsen, teknisk leder i Woldcam, til Dronemagasinet.

Et smell – og flammene slår opp fra dronebatteriet. Etter kort tid følger den giftige røyken etter. «Litiumbatteriene brenner på en eksplosjonsartet måte. Det dannes gass inne i batteriet som antennes. Røykgassen er giftig», skriver Teknisk Ukeblad.

SE VIDEO: Se Woldcams video fra branntesten her.

Når et batteri blir kortsluttet, er det overhengende fare for at det begynner å brenne. Et dronebatteri inneholder så mye energi at brannen kan bli farlig. Foto: Woldcam

Brannen i dette dronebatteriet, et DJI TB-50, ble utløst av at en brannkonstabel slo en spiker tvers gjennom det. Spikeren sørget for en umiddelbar brann på grunn av kortslutning, men testen viste samtidig at batteriene tåler veldig mye fysisk juling uten at det skjer noe.

LES OGSÅ: Slik holder du dronebatteriene varme

Brannkonstabelen slo hardt for å få spikeren tvers gjennom dronebatteriet. Foto: Woldcam

Størst risiko under lading

Bortsett fra når noen slår en spiker gjennom batterier av typen Lipo (litium-ion-polymerbatteri), er det størst risiko for brann under lading. Derfor skal du lade dronebatteriene dine under oppsyn og absolutt ikke når du sover. 

Videoen av denne batteribrannen er laget av Woldcam, et filmproduksjonsselskap i Stavanger, som fikk hjelp av brannvesenet, Rogaland brann og redning. 

ERP-øvelse

Woldcam har mange batterier av denne typen, og etter en tids bruk må de byttes ut. Det kan være fordi de sveller opp, noen av battericellene er defekte eller de tar ikke i mot lading. 

– Det var i forbindelse med en ERP-øvelse (emergency response plan) at vi laget et scenario med en drone styrtet og begynte å brenne. Hva skjer da? Brannvesenet ønsket også å finne ut av dette, de er jo interessert i all kunnskap de kan få. De har et øvingsområde som vi fikk komme på.

Brannmannskapene vet aldri hva som møter dem når de rykker ut. De er derfor svært ivrige etter å lære så mye som mulig også om dronebatterier. Foto: Woldcam

Spikeren sørget for en umiddelbar brann, men det viste seg at batteriene tåler veldig mye fysisk juling uten at det skjer noe. 

400-700 grader

– Det skulle mer til enn vi trodde for å antenne dronebatteriene våre. Den andre testen med slag, da tåler de mye, men hvis de først har vært i en styrt, så vet vi ikke tilstanden til batteriene. Først når battericellene kortsluttes tar batteriet fyr med en intens røyk og varme mellom 400-700 grader, sier Richardsen. 

Testene som Woldcam og brannvesenet gjennomførte viste at brannfaren ved en eventuell styrt er lav, men at oppbevaring av batterier bør være brannsikker. En brann på lageret kan bli katastrofal.  

– Flere batterier oppbevares ofte på samme sted, så det er viktig med tiltak mot følgebrann. En brannsikker kasse som ventilerer røyken er derfor en billig forsikring, sier Richardsen. 

Han forteller at de nå bruker kasser som er spesiallaget for batteritransport. 

Slik ser et «demontert» batteri til DJI Inspire 2 ut. Hver av de små pakkene er lik en battericelle. Foto: Woldcam

Woldcam er droneoperatør i spesifikk kategori og kan fly krevende oppdrag. Teknisk leder Richardsen synes det er godt at de nå vet mer om batteriene de flyr rundt med. 

Batterienes tilstand logges

Richardsen forteller at Woldcam bruker Airdata til loggføring av alle oppdrag. Data om tilstanden til batteriene blir automatisk lagt inn i loggene. 

– Airdata er viktig for oss. Det er føre var-prinsippet som gjelder. Vi har kunder som setter HMS høyt, og det har satt seg hos oss også. 

Hvis du ikke bruker Airdata, kan du finne viktig informasjon om tilstanden til dronebatteriene dine i programmet du har på fjernkontrollen din. De fleste av oss flyr med DJI-droner, og i DJI Fly-appen finner du denne informasjonen ved å trykke på de tre prikkene øverst til høyre. Da får du opp en meny som ser slik ut: 

Trykk på «Safety» og deretter på «Battery info». Da kommer det opp et bilde som viser spenningsnivået til hver enkelt av de fire battericellene i det batteriet som sitter i dronen nå. Hvis alt lyser grønt og spenningen er den samme i alle cellene, er det bare å fly videre.

Hvis en eller flere av cellene avviker fra hverandre, kan det bety at batteriet ikke lenger bør brukes. 

Det er viktig å foreta denne kontrollen hvis du mistenker at batteriet er blitt skadet, for eksempel hvis du har mistet det i bakken.

Mer informasjon om behandling av batteriene finner du flere steder på nettet, blant annet hos DJI på denne nettsiden

Det er ennå en stund til sommerferien, men uansett når du skal ut og reise med dronen din, er det en regel som er viktig hvis du skal om bord på et passasjerfly: dronebatterier skal håndbagasjen og ikke i den innsjekkede kofferten din. En batteribrann i lasterommet på flyet kan ende med katastrofe.

LES MER OM DRONEBATTERIER:

Slik holder du dronebatteriene varme