VTOL-dronen som kartlegger byer og barkbiller
Med et dempet «svusj» forsvinner dronen vertikalt rett opp, raskere enn fotografen klarer å følge med. Så endrer den modus og flyr raskt horisontalt bortover.Scenen er Maridalen i Oslo, der Nordens største droneimportør, Boston, har fått med seg Sami Nuutinen fra Wingtra. Han har med seg en VTOL drone, andre generasjon av WingtraOne (VTOL = Vertical Take Off and Landing).
Det er WingtraOne som flyr fra fotografen under start og demonstrerer sin kapasitet for en gruppe ansatte fra ulike entreprenører og andre bedrifter.
Nuutinen lot villig noen av gjestene få prøve å fly dronen, og hevder at den er svært lett å fly.
– Hva er den store fordelen med VTOL-drone?
– Hastigheten er nummer en. Vi mapper mye mer enn quadrocopter (vanlig drone med fire rotorer, red.anm.). Og fordi det er VTOL, trenger den ikke så mye plass til å starte, du så hvordan den tar av fra et veldig lite sted, forteller den entusiastiske finnen.
LES MER OM VTOL-DRONER:
Autel annonserer stor VTOL satsning i Europa
Demonstrerte eVTOL skanning-droner
Flere droner har fått C-godkjenning i Europa
Poenget med en VTOL-drone er altså at den tar av og lander som en vanlig drone, som vi alle kjenner, men når den jobber, flyr den frem og tilbake som et fly.
Det er mange ulike droner der ute som flyr på den måten, altså fixed wing droner, men da trenger de mye plass ved avgang og landing. VTOL løser det problemet.
– Vi har heller ikke vendende motor, så det er færre deler, forteller Nuutinen.
En av forklaringen til at en VTOL-drone som Wingtra er mer effektiv, er at den har en flytid på over 50 minutter på en batteripakke.
Én dag i stedet for tre
Wingtra viser til en kunde som forteller at de brukte tre dager på å kartlegge en veistrekning med bruk av multikopter drone. De brukte en dag på tre kilometer. Med Wingtra gjorde de seg ferdig med hele veien, 22 kilometer, på én dag.
Også Statens Vegvesen har testet Wingtra. Overingeniør Gry C. S. Kjellsmoen forteller til Wingtra at de brukte fire flyvninger på 10-15 minutter med en multikopter drone for å kartlegge halvannen kilometer med drone. Samme strekning krevde bare en 15 minutters flight med Wingtra.
Fem ulike sensorer
Wingtra kan bære med seg fem forskjellige sensorer, men bare en av gangen. Sensoren settes inn i buken på dronen.
Av de fem sensorene er det fire høyoppløselige kameraer fra Sony, et av dem kan brukes til 3D-modellering. Det femte kameraet er en høyoppløselig multispektral og pankromatisk sensor fra MicaSense.
– Det kommer også flere LIDAR-sensorer. Bare fantasien setter grenser for hva vi kan gjøre. Vi kan lage 3D-modeller, vi har faktisk mappet hele Zurich. Det tok bare seks timer og 12 flyvninger å dekke 800 hektar. Så nå bruker Zurich 3D-modeller til blant annet bygningsinspeksjon, forteller Nuutinen.
Lokaliserer barkbille-angrep
Som nevnt er Nuutinen finsk. Finland er som kjent de tusen sjøers land, men over halvparten av arealet er dekket av skog, mot kun 24 prosent i Norge.
Derfor er det med ekstra stor entusiasme Nuutinen forteller om bruken av Wingtra og den multispektrale sensoren over et skogområde, riktignok i Sverige, som med sine 68 prosent slår begge sine naboland når det gjelder skogareal.
– Vi fant og posisjonerte trær som var angrepet av barkbiller. Dataene ble lagt inn i et kartsystem og en annen drone ble sendt ut for å sprøyte trærne som var angrepet.
Wingtra er utviklet og produsert i Sveits av Wingtra AG i Zurich.
LES MER OM VTOL-DRONER:
Autel annonserer stor VTOL satsning i Europa