Walmart ruller ut storstilt dronelevering til $ 3.99
Walmart samarbeider med tre droneselskaper for å levere varer til kunder. På kort tid har de rullet ut droneleveranser fra 37 varehus i sju stater i USA.– Våre valg handler alltid om kunden. 180 millioner amerikanere handler hos oss hver uke. Vi vil alltid prøve å levere raskere, sa Phillip Wallace, som leder Walmarts politiske avdeling i Washington.
Han møtte fredag til paneldebatten: Hvor går dronelevering i USA? På verdens største teknologimesse CES23 i Las Vegas
De andre som diskuterte var administrerende direktør Beth Flippo i Drone Express, Abigail Smith fra USAs svar på luftfartstilsynet FAA og direktør Harrison Wolf i droneleveringsselskapet Zipline.
Kaker og is mest populært
Torsdag ble det klart at Walmart fortsetter høstens utrulling av droneleveringer av varer i USA. For bare 4 dollar får du i løpet av en halv time fra online bestilling levert varer under fem kilo med drone.
De første statene var Arizona, Arkansas og Florida. Torsdag ble det klart at Walmart også åpner for levering til North Carolina, Texas, Utah og Virginia. Leveringen skjerf fra klokken 08 til 20. Walmart tar værforbehold.
Walmart har investert direkte i droneselskapet DroneUp for levering, som en strategisk investering, og samarbeider også med Zipline Flytrax for levering. Walmarts egne ansatte plukker ut varene, og dronene opereres fra et område på parkeringsplassen utenfor varehuset, hvorfra dronene flyr ut varene.
Ifølge Walmart leverte selskapet 6.000 varer med droner i 2022. De mest populære varene var småkaker, iskrem, sitroner, kylling, Red Bull og papirhåndkle. Siden Walmart har hele 4700 varehus over USA, er kanskje ikke 37 varehus med dronelevering all verdens, men det sier noe om satsingen.
– Hvor mange flere vi vil åpne i 2023 kan jeg ikke si, men vi fortsetter, sier Philippe Wallace.
Her er noen artikler om Walmarts satsing: Fra Businesswire. Fra Supplychaindive.
Ikke akkurat nødvendighetsartikler
Han sier de ble overrasket over artiklene man velger.
– Vi trodde det ville være nødvendighetsartikler folk ville ha, men folk er praktiske, de vil ha det de ønsker raskt, sa Wallace.
USA har en streng sertifisering av droner som kan brukes til levering, og Beth Flippo sier selskapet hennes brukte fem år på godkjenning for levering, og opplevde at godkjenningen og samarbeidet med FAA handlet vel så mye om å sørge for aksept og godkjenning av befolkningen.
– Våre droner går gjennom samme sertifiseringsprosess som en Boeing 747. Dronene er tatt fra hverandre og bygget opp igjen. Og viktigere, vi kan fly over mer befolkede områder.
– Ikke dronen som er utfordringen i Afrika
Harrison Wolf fra Zipline bragte inn erfaringer fra utenlandsoperasjoner, hvor man i Afrika hadde andre utfordringer enn godkjenning av dronen. Selskapet har nettopp involvert seg i landet Côte d’Ivoir, Elfenbenskysten. Selskapets leveringer har handlet om helseartikler.
– Dronen i seg selv er bare 10 prosent av utfordringen for oss. Kunden er jo ikke opptatt av dronen, men av leveransen. Men vi har sett store fordeler. For eksempel viser det seg at når vi leverer blod, hindrer vi at ordinært blod går til spille. Mye blod går nemlig til spille under vanlige leveringer, men hos oss er det så godt som null, sa Wolf.
Han har også engasjert seg i den amerikanske debatten om droneleveringer.
Felles for alle selskapene er at man er opptatt av at reguleringen må holde tritt med utviklingen, og Abigail Smith var tydeligvis en kjent skikkelse for dronebransjen, siden myndighetene jobber hardt for å tilby bransjen vilkår den kan leve med.
– Vi trenger nasjonale strategier, og dette handler om langt mer enn FAA, og hva de kan lage. Vi ønsker en nasjonal strategi for droner, som involverer folk og dollar, penger, og også kongressen, sa Wallace, som selv har erfaring fra arbeid i Kongressen.
– Kunstig skille
Beth Flippo opplever skillet mellom bemannede og ubemannede droner som litt kunstige.
– Vi har store tunge kameraer om bord, men trenger strengt tatt ikke det, da vi har full kontroll med hvor dronen er og kommunikasjon. Jeg tror i fremtiden ikke vi trenger skillet mellom bemannet og ubemannet, alle kommer til å jobbe sammen i ett system med felles kommunikasjon, sa Flippo.