VIL TESTE DRONELEVERING I TRONDHEIM. Avaint sin leder, Lars Erik Fagernæs under sin presentasjon tidligere i uken hvor han presenterte planene om dronelevering i Trondheim.

Kan bli blant de første i Europa med unik tjenesteVil starte dronelevering i Trondheim

Det ferske droneselskapet Aviant planlegger å teste levering av dagligvarer og legemidler til bønder i Trondheim. Deretter står drone-motorveier i Norge og Sverige for tur.
Ole Dag Kvamme

Aviant vil levere ved å vinsje ned matvarer og andre varer til under én kilo til bønder i Trondheimsområdet.

– Vi har valgt ut et område med én kilometer radius Trondheim. Området er veldig lite trafikkert. Det har kun vært omtrent ett helikopter der de siste ti årene, sa daglig leder Lars Erik Fagernæs i Aviant da han møtte dronebransjen på logistikk-konferanse i Stavanger mandag denne uka.

Fakta

Aviant AS ble stiftet 3. august i 2020. Driftsinntektene i 2021 er registrert til 2,4 millioner kroner. Dette har økt kraftig ifølge Aviant.

Selskapet bruker sterkt modifiserte utgaver av de batteridrevne dronene Baby Shark og Whale fra Foxtech.

Baby Shark veier 7,5 kilo, har et vingespenn på 2,6 meter og en satt max range til 135 kilometer.

Den større Whale veier 13 kilo, kan bære 5 kilo og har et vingespenn på 3,6 meter. Den har en oppgitt rekkevidde på 240 kilometer.

Begge har en hastighet på rundt 100 kilometer i timen.

Aviant er bare to år gammelt. De siste åtte månedene har selskapet økt fra tre til 17 medarbeidere. Alt er basert på inntekter fra kommersielle flygninger med to modifiserte Foxtech-droner, Baby Shark og Whale.

En kommersiell kontrakt for sending av varer til privatpersoner utenfor synsrekkevidde av dronen, såkalt BLOS, er unikt. Særlig siden bransjestandarden for trafikkontroll av droner (UTM) ennå ikke er på plass.

SATSER VIDERE. Aviant satser for fult videre på kommersielle oppdrag, samtidig tester de også ut nye type logstikkoppdrag som går direkte mot konsumentmarkedet. Prismessig mener de kundene kan være villig til å betale opp mot 100,- pr levering av varer levert med drone. Foto: Aviant

Tester ut nå

– Vi er i en søknadsprosess nå, og har valgt et stort område med veldig lite risiko, slik at det holder seg innenfor reguleringsbestemmelsene. Vi vil starte i høst, sa Lars Erik Fagernæs.

Noe som naturligvis forutsetter godkjenning fra Luftfartstilsynet.

På telefon etter konferansen tar han mer forbehold:

– Vi tester dette, men går ikke ut med lansering ennå. Hvis alt går i orden, vil vi starte slike flyvninger i løpet av ni måneder, sier Fagernæs.

Ved å starte kommersielt på ett område følger Aviant forretningsmodellen om å vokse gjennom kommersielle kontrakter.

– Vi leverer i dag på fire kontrakter parallelt, det blir mye flyvning, sier Fagernæs.

KOMMERSIELLE FRA STARTEN: Aviant vokser på kommersielle kontrakter i Norge og Sverige, og flyr for tiden i dette området.

Allerede i dag har selskapet tre kommersielle kontrakter i Sverige og fem i Norge. Dette er ikke privatmarkedet, men såkalt business til business. Her flyr Aviant kun lange turer.

Annonse

– Ville fly lenger enn alle andre

– Det er alltid gøyere å snakke om hva man har gjort enn hva du har tenkt å gjøre, sa Fagernæs på innledningen av sitt foredrag, en kommentar til en bransje som delvis er mer kjent for planlegging og vyer enn resultater.

Bakgrunnen for dannelsen av selskapet var unge ingeniører med bakgrunn fra universitetsmiljøer og militær drone-teknologi. Selv har Fagernæs arbeidet for Lockheed Martin. Covid viste hvordan logistikk-problemer skapte problemer for blant annet frakt av testresultater.

– Vi sa vi ville fly lenger enn noen andre, og bygget vårt eget fly, sier Fagernæs.

TO DRONER: Aviant benytter Foxtechs Baby Shark og Whale, som de omarbeider kraftig.

To år etter bruker de Foxtechs VTOL-plattformer Baby Shark og den større Whale. De har i dag 8 av dem. Alle er sterkt modifisert med innmat, hardware og vinsj for å kunne gjøre det Aviant har behov for.

– Interessen har eksplodert

Etter den første testturen fra Røros til Trondheim i februar i fjor har det gått bratt oppover.

– Interessen har eksplodert, sier Fagernæs.

Selv med kraftig vekst i år klarer selskapet å holde seg flytende, og har per i dag kun omtrent 1 millioner kroner i driftsunderskudd i år.

– Vi holder oss flytende selv med kraftig vekst, sier Fagernæs.

En bærebjelke har vært frakt av biologiske prøver for St. Olavs Hospital, hvor det frem til nå har vært benyttet bil på faste tidspunkter. Aviant har ikke automatiserte flygninger, men laster manuelt opp og ned, og kjører bil de siste fem minuttene inn til leveringsstedene.

Selskapet flyr også lange flyvninger for Tine, som tester tusenvis av melkeprøver daglig. En annen kunde er vindmølleparken i Mosjøen, som de kan fly deler til.

– Det siste året har vi fløyet 25.000 kilometer, som tilsvarer 65 ganger mellom London og Paris. Veksten er eksponensiell, og bare det siste kvartalet har vi fløyet 350 ganger.

MOTORVEI: Aviant ser for seg å bygge en motorvei med ladestasjoner for å kunne levere til hele Norge.

Han sier droner har tre sterke fordeler. For det første farten. Deres droner flyr 100 kilometer i timen og kan gjøre Røros – Trondheim på en halv time, mot bil som tar tre timer.  Det andre er at droner kan levere etter behov, ikke oppsatte rutetabeller. Den tredje fordelen er miljøet:

– Det er ingen vits å sende ett tonn med bil og menneske for å frakte én kilo gods. Vi bruker 1 kilowatt fra Røros til Trondheim, mot 30-40 for en bil. I tillegg kommer alle andre miljøfordeler.

Vil bygge drone-motorvei

En spennende plan fra Aviant er at de ser muligheten for å bygge en «motorvei» for droner, med ladeplasser imellom. Med kun 9 steder ser selskapet for seg å kunne dekke hele Norge. Dette ikke langt inn i fremtiden.

– Gjennom et nasjonalt logistikknettverk kan vi bruke samme infrastruktur for å frakte varer til Ålesund, Brønnøysund og Alta. Vi snakker ikke om 2025, men i løpet av året. Det vil si, jeg er jo optimistisk, kanskje er det ikke før de første månedene inn i neste år, sa en optimistisk Fagernæs.

– Vi tester nå autonome landingssystemer, slik at dronene kan stoppe, lade seg opp og fly videre uten vår innblanding, sier Fagernæs.

De samme planene har de for Sverige, hvor man allerede har kommersielle kontrakter for levering av apotekvarer for en landsdekkende kjede, som kun når 70 prosent av befolkningen med sine butikker.

– De har 240 butikker, men det koster millioner å bygge nye. En annen måte for dem er å distribuere til kunder gjennom oss. Med 16 stasjoner kan vi serve hele Sverige, sier Fagernæs.