Norsk selskap med kontrakter i Norge og USA:Droner sikrer strømforsyningen
Droner har allerede overtatt 10-15 prosent av markedet for inspeksjon av strømnettet i Norge.Det er KVS Terratec i Stavanger som står for mesteparten av dette.
– Vi flyr mellom 10.000 og 15.000 kilometer med strømlinjer hvert år. Det er mer miljøvennlig enn helikopter fordi vi bruker elektriske droner, og det er sikrere, fordi det ikke er noen folk oppe i lufta, forteller Jimmy Bostrøm i KVS Terratec.
Kan fly saktere
Ofte er raskere bedre, men ikke når det gjelder linjeinspeksjon.
– Droner er også mer egnet enn helikopter for linjeinspeksjon fordi vi ikke har noe problem med å fly i optimal hastighet for fotografering og laserscanning av linjene sammenlignet med et helikopter, som må opp i hastighet (cruise speed) for optimalt drivstofforbruk. Å fly sakte med helikopter er ikke veldig effektivt og man bruker mere fuel. Vi kan fly dronene i 30 km/t.
– Kan dere også fly nærmere linjene og mastene?
– Vi flyr med god sikkerhetsavstand, men lavere og nærmere enn helikopter.
Mange av oss har hørt den umiskjennelige lyden av helikopter på langt hold.
– Dronene støyer mindre og er dermed ikke så forstyrrende overfor dyr i landbruket og ville dyr. Vi tar bilder med dyr og der dyrene ser helt uforstyrret ut.
Sikkerheten
Bostrøm trekker også frem sikkerheten for folk på bakken.
– Et helikopter veier opptil 1500 kilo og har en stor bensintank, dronen veier ca 25 kg og er batteridrevet. Det betyr et mye mindre skadepotensiale hvis noe går galt.
– Hvor stor andel av markedet for linjeinspeksjon har dere nå?
– Nettet i Norge er på ca. 100.000 kilometer, så vi har en betydelig markedsandel, 10-15 prosent. Strømnettet er infrastruktur som du finner i alle land, potensialet er kjempestort, 5 millioner kilometer bare i Europa.
Bostrøm understreker at strømnettet er den viktigste infrastrukturen vi har.
– Uten den får du ikke elektrisitet frem til sykehus, bedrifter og boliger. Det er utrolig viktig med regelmessig inspeksjon for å avdekke på feil på selve nettet, samt sikre oversikt over vegetasjon rundt linjene slik at man kan kutte vekk trer som er for nærme linjene. I Norge er det lovpålagt å inspisere alle master og linjer minst en gang i året.
KVS hadde i 2021 over 1800 flytimer med drone i det som kalles BLVOS, altså flyginger utenfor synsrekkevidde for piloten.
– Flygingen er helautomatisk. Det er programmerte ruter som flys automatisk med våre egenutviklede Explorer-droner. Flytiden er opp mot 50 minutter og vi flyr normalt opp til 20 km på et sett med batterier.
Spesialbygde droner
KVS har også selv utviklet sensorene som brukes og programvarene som sørger for den helautomatiske flygingen.
– Vi trenger droner som er spesiallaget for vårt behov. Det finnes ikke slike droner å få kjøpt med den industrielle kvaliteten vi trenger.
Det er KVS Technologies i Stavanger som står bak KVS Terratech etter et oppkjøp.
På et par år har KVS gått fra 30 til 300 ansatte. Bare høsten 2021 tok selskapet flere lange steg, med kontrakter for 600 millioner kroner i USA, oppkjøpet av Terratec og store investeringer.
Kraftnettet i USA er ca 50 ganger større enn det vi har i Norge, så potensialet for KVS og tilsvarende selskaper er enormt.
Andre artikler om samme tema: