Utvides til hele landet:Prøveprosjekt viser at politiets droner redder liv
Etter et prøveprosjekt i tre politidistrikter skal politiets droner nå ut til hele landet. Seks piloter fra hvert av de 12 distriktene har fått en omfattende opplæring.De nye pilotene får med seg både droner og spesialbygde biler hjem.
– Prøveprosjektet var en suksess, blant annet fordi vi sannsynligvis greide å redde noen liv, forteller Jørgen Lunde Ronge, som leder droneprosjektet i politiet.
Dronene har ikke bare vist seg nyttige til å finne savnede og andre man leter etter.
– Man fant også at drone var et veldig godt HMS-tiltak i noen situasjoner, ved at man reduserte risikoen for egne mannskaper og fikk en bedre situasjonsforståelse, blant annet etter Gjerdrum-raset. Dette ledet til at man tok beslutningen om at dette egnet seg godt i politiet og at man skulle ha det i alle de 12 politidistriktene, sier Ronge.
– 2022 har vi brukt til å skalere opp operasjonen. Først gjennomførte vi utvelgelse av dronepiloter i alle 12 politidistriktene. Så har alle disse politifolkene gjennomført et studie på 280 timer på Politihøgskolen. Vi gir dem en ganske omfattende kompetanse, som vi mener er nødvendig både for å fly sikkert, og for å bruke dette som et verktøy som gir god effekt.
Til sammen kommer norsk politi til å ha over 100 piloter, noe som gjør etaten til en av de aller største droneoperatørene i landet.
– Vi ruller ut droneoperasjoner i politiet med høy kvalitet, i kontrast til hvis vi for eksempel hadde gitt kriminalteknikere et to dagers kurs og en Mavic Mini for å kunne dokumentere åsteder.
– Hvor kompliserte operasjoner kan disse nye pilotene gjennomføre?
– Vi flyr blant annet rutinemessig utenfor synsrekkevidde, i all slags vær og i mørke. Vi flyr også ofte operasjoner der vi samhandler med andre luftfartøy. Vi er avhengig av å ha en god basiskompetanse hos disse folkene.
– Hvorfor er det viktig?
– Vi kan ofte ikke velge tidspunkt for oppdragene våre. Skal du gjøre en linjeinspeksjon kan du vente på god vær, men den luksusen har ikke vi. Vi må kunne fly under ulike, kompliserte forhold. alternativer for oss er å ikke fly i det hele tatt, og da får vi ikke effekten vi ønsker.
Det er noen ganger mye som står på spill når det er aktuelt for politiet å fly drone.
– Hvis man ikke kan fly, øker risikoen for politiet og for samfunnet.
Politiet skal ikke bare fly utendørs. Det er også kjøpt inn droner som er bygget for å fly inn i bygninger. I USA har man god erfaring med dette fra skarpe situasjoner.
Utdannelsen som de norske politifolkene har fått skiller seg ut internasjonalt.
– Vi er nok ganske langt fremme på verdensbasis med den kompetansen vi gir dronepilotene våre. Vi vet ikke om noen andre som gjør det.
– Hvor mange piloter blir det i hvert distrikt?
– Seks, men det er egentlig bare en start. Som en referanse kreves det 18 tjenestepersoner for å ha en politibil rullende 24/7, så seks piloter setter ikke distriktet i stand til å ha en robust beredskap. Dette er år 1 og jeg tenker at dette kommer vi til å holde på med i mange år fremover.
Andre artikler om samme tema: