Dette bildet ble nummer to i UAS Norways fotokonkurranse i 2021. Kanskje kan du også ta like gode bilder med din drone etter å fått noen tips fra ekspertene.
Foto: Øystein Haltbakk

Fotokurs for dronepiloter – del 1: Tar du bilder med drone? Dette må du tenke på

Har du lyst til å bli en bedre dronefotograf? Her får du en rekke tips og råd til hvordan du kan få flere blinkskudd med det flyvende kameraet ditt.
Jan Frantzen

Dronenytts Anders Martinsen har besøkt Erik Faarlund i foto.no, som er Norges største nettsted for fotografi. Han har 40 års erfaring med kameraet, og har – selvfølgelig – også fattet interesse for droner.

I tre deler vil de to gi deg eksperttips og innsikt i hvordan du kan ta gode bilder med droner. Del 1 tar først og fremst for seg de grunnleggende tingene.

Kurset kan du se her:

Hvordan velge drone?

Spørsmålet Faarlund alltid stiller er: hva skal du bruke dronen til?

– Skal du filme rundt folkemengder, så må dronen være liten – ellers har du ikke lov. Skal du gjøre søk etter folk som er savnet i fjellet, så må du ha noe som har litt rekkevidde. Er du amatørfotograf og skal ta bilder og video, så kan du velge mellom de små som veier under 250 gram til de mer avanserte kameraene hvor du kan få et bedre resultat, sier han.

Megapiksler og oppløsning

Piksler er punktene som utgjør et digitalt bilde. Bildet blir bedre og mer nøyaktig, jo flere piksler som benyttes. Men hvor mange trenger du?

– Faktum er at alle kameraer på droner har i dag flere piksler enn du trenger, sier Faarlund.

– Det som ofte skiller kvaliteten er hvor stort kameraet er. Hvor stor er sensoren som tar imot lys, hvor stor er optikken? Og da har størrelsen på dronen en betydning.  Jo mindre drone, jo mindre kan den løfte – og jo mindre kamera må man ha. Vanligvis får man altså bedre kameraer med en større drone, sier eksperten.

En Mavic 3 har med andre ord flere megapiksler enn en Mini 2, men først og fremst et større kamera, større objektiv og større bildebrikke.

– Det gjør at pikslene fort blir større eller flere, som gjør at du får mer informasjon. En piksel er litt som en brønn som fylles opp med lys. Og når den er full, så renner den over. Og jo større brønnen er, jo mer lys er det plass til. Når den er full er den helt hvit, og du har ingen informasjon. Så det må man prøve å unngå. Hvis du har plass til mer, så har du litt mer å jobbe med. Derfor er det fordel med en større brikke, forklarer Faarlund.

Han forteller at en vanlig dataskjerm har 2-3 megapiksler, mens et 4K-videoopptak har cirka åtte. Et full HD-opptak har cirka to megapiksler.

– Skal du se ting på skjerm, så trenger du strengt tatt ikke særlig mer enn det skjermen din har. Og skal du skrive det ut, så klarer du deg med 20 megapiksler. Skal du beskjære bildet, mister du imidlertid en del piksler – da kan du trenge flere, forklarer Faarlund.

Fotoekspert Erik Faarlund fra foto.no (t.v.), sammen med Dronenytts Anders Martinsen. Foto: Martin Jystad

Zoom

På droner har man som oftest ikke zoom-kapasitet, slik man har på tradisjonelle kameraer. Derfor:

– Prøv å kom så nærme det endelige resultatet som mulig når du tar bilde. Ikke baser deg på etterbehandling. Hvis du beskjærer bildet i etterkant, så sitter du igjen med færre piksler, færre detaljer og mindre informasjon. Jo mer informasjon du har å jobbe med, jo bedre. Alltid. Så gå tett på motivet og behold mest mulig av bildets informasjon, sier Faarlund.

Manuell og auto

Et landskapsbilde tatt på Hovden. Et typisk bilde som kan tas med autofunksjoner, fordi det er uten store kontraster og sterke lyskilder som kan ødelegge.

Som mange vet kan man på avanserte droner kontrollere og overstyre automatikken. Men når bør vi bruke auto-funksjonene og når bør vi styre manuelt?

– Jeg sier ofte at hvis du tror du vet mer enn dronen – eller AI-en i kameraet, så bruk de manuelle funksjonene. I de fleste situasjoner fungerer det overraskende bra med auto, forklarer Faarlund.

Et tilfelle hvor det er hensiktsmessig å styre manuelt, er hvis du har sterke kontraster – for eksempel en veldig lys himmel eller mye snø i bidet.

Snø og skarp himmel kan gjøre resten av bildet mørkt. Bilder blir ofte grå hvis det er mye hvitt eller svart i bildet. I slike tilfeller er det ofte mer hensiktsmessig å bruke manuelle funksjoner.

– Lysmålere antar at alle overflater reflekterer 18 % av lyset. Men snø reflekterer opp til 99 % av lyset. Derfor er det mye mindre lys i bildet enn det kameraet tror. Med mye snø har bilder en tendens til å bli undereksponerte – rett og slett grå. Det samme hvis det er mye svart i bildet – det kan også bli grått. Det verste er hvis sola kommer inn på bildet. Det kan du løse ved å skifte vinkel, eller vurdere om du kan ta bildet en annen tid på døgnet. Ellers så må du leve med det. Hvis du jobber kreativt, så kan du gjøre det litt stilig og bruke lyset til å jobbe med silhuetter, forklarer Faarlund i kurset.

Fokus og skarphet

De fleste droner har en bildebrikke som er ganske liten. Da blir veldig mye i bildet skarpt – både i forgrunnen og i bakgrunnen, på samme måte som når du tar bilder med mobiltelefon.

– Alle bilder må ikke være skarpe, men du bør ha muligheten til å gjøre dem skarpe. Så kan du eventuelt bruke det uskarpe kreativt. Så gjør det riktig fra begynnelsen av. Få det skarpt først, slik at du har best mulig utgangspunkt. Men auto-funksjonen i dronene er så god at du som oftest ikke trenger tenke på dette, sier Faarlund.

Husk: Sikkerhet

Regel nummer én for dronepiloter er alltid: fly sikkert og ta hensyn.

Oppdater deg på regelverket og bruk SafeToFly når du skal fly. Dette er et verktøy som inneholder oppdatert informasjon om værmeldinger, luftfartshindre og lignende.

Det finnes også mange skjermede områder, installasjoner og bygg i Norge, som ikke skal fotograferes eller filmes. Gjør deg kjent med dette på Nasjonal sikkerhetsmyndighet sine nettsider.

Les også: Dette er forbudt å filme fra lufta

Skal du til utlandet, sjekk reglene i landet du skal fly i.

Dette var en oppsummering av fotokursets del 1. Se hele programmet under. Del 2 og 3 kommer de nærmeste ukene.